Економија

Кинески електрични аутомобили и даље возе ка европском тржишту

Кинески произвођачи електричних возила и даље могу да опстану у ЕУ, било апсорбовањем нових тарифа или отварањем нових фабрика у региону, пише "Ејжа тајмс"
Кинески електрични аутомобили и даље возе ка европском тржишту© Tanjug/AP Photo/Achmad Ibrahim

Европска унија (ЕУ) и даље је привлачно тржиште за кинеске произвођаче аутомобила чак и након што је блок увео царине од 17 до 38 одсто на кинеска електрична возила (ЕВ) почетком месеца, указао је доцент на Политехничком универзитету у Хонг Конгу Фан Ди.

"Конкуренција на кинеском тржишту електричних возила је жестока јер локални произвођачи аутомобила снижавају цене. Кинески произвођачи електричних возила морају да оду у иностранство како би пронашли места где могу да искористе своје производне капацитете и прошире се", рекао је Фан Ди за "Ејжа тајмс".

Како су нове тарифе ЕУ знатно ниже од тарифе од 100 одсто коју су САД наметнуле у мају, кинески произвођачи електричних возила и даље могу да опстану у ЕУ, било апсорбовањем нових тарифа или отварањем нових фабрика у региону, указује саговорник кинеског медија.

Кинески званичници и произвођачи аутомобила рекли су да ће покушати да реше питање европских царина преговорима са својим колегама из ЕУ. Ако две стране не постигну компромис, привремене царине ће постати трајне у новембру.

Ројтерс је известио да немачко Министарство економије није донело одлуку током необавезујућег гласања Европске комисије у понедељак о увођењу царина на кинеска електрична возила. Шпанија, Француска и Италија наводно подржавају предложене царине.

"Кинески произвођачи неће одустати од европског тржишта јер људи у блоку зарађују више новца од оних у земљама у развоју. Али на крају крајева, царине су нека врста трговинске баријере. Оне ће негативно утицати на комуникацију и интеракцију између кинеског ланца снабдевања и европског тржишта", казао је Фан.

Он је додао да иако кинески произвођачи електричних возила имају предност када су у питању цене и могу да апсорбују нове царине ЕУ, мораће да подигну своје продајне цене ако се суоче са већим царинама.

Подсећа се да је БИД, највећи кинески произвођач електричних возила, објавио 9. јула да ће отворити фабрику у Турској вредну милијарду долара. Ново постројење, које би требало да почне са производњом до краја 2026. године, имаће максимални производни капацитет од 150.000 возила годишње. Фабрика ће отворити око 5.000 радних места.

Кинески "САИК Мотор корп", који поседује британски "Ем-Џи мотор", наводно преговара са шпанским Министарством индустрије о изградњи своје прве фабрике електричних возила у Европи. Компанија такође разматра отварање фабрике у Мађарској или Чешкој. И други кинески произвођачи ЕВ, као што су "Чери" и НИО, планирају да отворе своје прве фабрике ван Кине у Шпанији, односно Мађарској. 

"Вероватно је то нешто што ће многе европске владе желети да виде јер се надају да ће обновити своју индустрију производње аутомобила", рекао је Фан.

Он је додао да производња електричних возила у Европи може помоћи кинеским аутомобилским компанијама да скрате време испоруке, лакше добију повратне информације од тржишта и прилагоде своју производњу тако да одговарају потребама локалних тржишта.

Фан и његов тим су анализирајући податке компанија које се налазе на берзи у САД и њихових добављача у иностранству, открили су да су трансакције између америчких купаца и кинеских добављача смањене за 18,42 одсто након што је Трампова администрација започела трговински рат између САД и Кине увођењем царина на кинеске производе. 

Он је истакао да то опадање од 20 одсто није узроковано само одлуком америчких купаца да се удаље од Кине, већ и пресељењем неких кинеских производних погона у земље АСЕАН-а, укључујући Вијетнам.

image