Економија

Руски дизел стизаће у Европу и након санкција

Како би дизел био прихваћен као гориво које није руског порекла, Велика Британија, ЕУ и Интерконтинентална берза (ИЦЕ) захтевају да он буде прерађен ван Русије
Руски дизел стизаће у Европу и након санкцијаwww.globallookpress.com © © Victor Lisitsyn, Виктор Лисицын

Руски дизел стизаће у Европу и после ступања на снагу санкција ЕУ на увоз руских нафтних деривата 5. фебруара јер регулатори тешко могу да утврде порекло горива након што прође кроз друге земље, пренео је Ројтерс.

Уз то, како би дизел био прихваћен као гориво које није руског порекла, Велика Британија, ЕУ и Интерконтинентална берза (ИЦЕ) захтевају да он буде прерађен ван Русије. На сајту владе Велике Британије објашњава се да прерада на коју се ово односи, подразумева да је процес резултирао настанком новог производа или представља важну фазу у производњи.

Мешање руског дизела са неруским еквивалентом неће променити његово порекло ни ако се обавља ван граница Русије, али прерада руског сировог "урала" у дизел хоће, под условом да се не обавља у границама Руске федерације.

Тешкоће у утврђивању порекла нафте након што је пречишћена и дизела, након мешања, значе да ће део руског дизела вероватно бити увезен из других земаља, као што су Индија и Турска и испоручен на европско тржиште.

Према проценама аналитичара који прате дешавања на тржишту нафтних деривата, Европа треба да надомести до 600.000 барела нафте дневно колико је увозила из Русије.

Упркос потребама, ризик повезан са куповином руског горива удружен са потешкоћама око осигурања испорука, вероватно ће довести до тога да ће само ограничене количине руске нафте стизати до европског тржишта и да ће их достављати мањи добављачи, процењује Ројтерс.

Испоруке ће у главном европском центру за трговину и складиштење Амстердам-Ротердам-Антверпен, надгледати холандска царина, заједно са британским надлежним органима и Интерконтиненталном берзом. Они ће проверавати сертификате о пореклу добара која се увозе, а у случају недоумица могу затражити додатну документацију. Предмет провере биће и то да ли је нафта локално прерађена.

Такође, Велика Британија, ЕУ и ИЦЕ под руским дизелом сматрају онај који је отпремљен и претоварен негде другде.  

Готово је немогуће пратити порекло помешаног или прерађеног дизела и претоваре са брода на брод, рекла су за агенцију два извора из индустрије упућена у увоз.

Обим претовара са брода на брод значајно је порастао од фебруара када су у питању танкери повезани са Русијом.

"Ако сте допремили руски дизел у луку са мањим ограничењима, можете да га помешате и издате са другачијим товарним листом", рекао је један од извора Ројтерса.  

Руски дизел могао би да буде допремљен до земаља попут Турске и Индије и оданде поново извезен. Са руских бродова у Турској би гориво могло бити пребачено на танкере средње величине, док стручњаци процењују да би Индија могла да повећа прераду руског "урала", који би затим извозила у Европу.

Ограничење цене руске нафте, које су усвојиле земље ЕУ, Г7 и Аустралија и које је ступило је на снагу 5. децембра, довело је до тога да власници великих танкера више не примају руску нафту, али ће посао преузети мање трговачке компаније које већ користе "флоту у сенци" са осигурањем прибављеним од индијских добављача.

Према проценама, 111 старијих танкера продато је приватним бродарским предузећима од фебруара ове године.

Овакав "заобилазни" начин испоруке руске нафте резултираће већим логистичким трошковима, тежим набављањем танкера и коначно вишим ценама увезених енергената.

 

 

 

image