Муслимани против "Кока-Коле": Бојкот скупо кошта западне конгломерате

Сукоб у Гази и окретање локалним фирмама утицали су на приходе западних компанија

Бојкоти западних брендова хране и пића у муслиманским земљама жестоко погађају приходе мултинационалних компанија и њихових франшизних оператера.

Од Египта, Индонезије и Саудијске Арабије до Пакистана, потрошачи избегавају робу коју производе компаније као што су "Кока-Кола", "Старбакс", "Монделез", "Пица хат" у знак протеста због њихове подршке Израелу у рату у Гази.

"Ово је догађај без преседана. Дужина овог сукоба је без преседана. Интензитет је без преседана", рекао је "Фајненшел тајмсу" Амарпал Сандху, извршни директор "Американа ресторантса", компаније која управља брендовима као што су Кеј-Еф-Си (КФЦ), "Пица хат" и "Криспи крим" широм Блиског истока и Казахстана.

Бојкот је толико широко распрострањен да утиче на пословање западних компанија. И њихов профит.

Током објављивања података о заради у другом кварталу, многе мултинационалне компаније су махом избегавале да се директно позабаве овим питањем, неодређено се позивајући на геополитичке тензије.

Западни брендови који су говорили о бојкоту снажно су одбацили перцепцију да подржавају одређену страну у сукобу. Крис Кемпчински, извршни директор "Мекдоналдса", који је на основу полугодишње зараде рекао да рат и даље "негативно утиче" на пословање, раније је осудио "дезинформације" које погађају локалне оператере.

У Пакистану, дому друге највеће муслиманске популације на свету после Индонезије, влада је у јулу обећала да ће формирати комитет за идентификацију и бојкот производа компанија које "директно или индиректно" подржавају Израел или његову војску.

"Кока-Кола Ичецек", подружница фирме у ​​Пакистану, пријавила је да је обим продаје у земљи у прва три месеца 2024. године пао за скоро четвртину у односу на претходну годину, за шта су окривили "макроекономске препреке" не помињући последице рата у Газа.

Истовремено, јача конкуренција локалних компанија што је још један разлог зашто западни конгломерати губе зараду.

"Током протеклих 10 година видели смо да се наратив помера ка протекционизму, традицији, националним и локалним брендовима", каже аналитичар из "Бернстина" Данило Гариђуло. "Наратив да су западни брендови врхунски, док је локална роба слабијег квалитета и јефтинија" је нестао, додао је.