Белгија, која је један од највећих европских увозника течног природног гаса из Русије, позвала је Европску да забрани руски енергент, упозоравајући да компаније не могу да раскину дугорочне уговоре осим ако блок као целина не уведе санкције. Белгијска министарка енергетике Тин Ван дер Стратен, рекла је за "Фајненшел тајмс" да ЕУ мора да "иде даље" како би спречила руски ЛНГ да стигне у ЕУ јер расте забринутост због повећања увоза.
"Правила која је Брисел увео прошлог децембра да би спречили руске енергетске компаније да користе инфраструктуру ЕУ нису обезбедила довољан правни основ компанијама које су користиле луке које су главна чвориште за увоз ЛНГ-а и поновни извоз у треће земље – да смање уговоре", рекла је она.
Дугорочни ЛНГ уговори трају деценију или више, тако да многи који су тренутно на снази датирају из периода пре почетка сукоба у Украјини 2022. године.
"Покушали смо да решимо овај проблем, али и даље имамо руски гас који долази у Белгију. Домаће законодавство не може помоћи, потребан нам је заједнички европски приступ", рекла је Ван дер Стратенова.
Холандска министарка за климу Софи Херманс најавила је да ће покренути то питање на састанку министара енергетике у ЕУ у октобру.
"Број танкера који превозе руски гас који пристижу на главни терминал у Ротердаму нагло је порастао ове године. Од средине 2022. до средине 2024. године пристизао је по један, а током лета је њихов број достизао два месечно", рекао је Хермансова.
Танкер стандардне величине обично носи око 70.000 до 80.000 тона гаса.
"Не постоје друге опције у којима можемо да раскинемо приватне уговоре без примене правила о санкцијама Европске комисије", рекао је она.
"Фајненшел тајмс" подсећа да је Брисел доследно гурао земље ЕУ да смање своје ослањање на руска фосилна горива од када је почео сукоб у Украјини, али указује да је престао са увођењем санкција на гориво осим забране претовара - увоза и поновног извоза руског ЛНГ-а у друге земље – што је договорено у јуну, али тек треба да ступи на снагу.
Након Шпаније, Белгија је била други највећи увозник руског ЛНГ-а 2023. године, али изгледа да ће Француска ове године престићи Белгију и Шпанију.
Упркос притисцима земаља увозница као што су Белгија и Холандија да уведу санкције на руски ЛНГ, мало је изгледа да се постигне једногласни договор свих држава чланица ЕУ који би био потребан. Мађарска се, на пример, редовно противила предузимању даљих мера за смањење руских фосилних горива.
Дипломате ЕУ из земаља увозница такође су рекли да велики део гаса пролази у друге земље чланице ЕУ. Подаци о томе колико је продато су комерцијално осетљиви и стога их компаније које су укључене држе у тајности.
"Много би нам помогло када би се ти подаци могли јавно објавити", рекао је један дипломата за "Фајненшел тајмс".
Због Кине одустају од сунца, остаје им само ветар
Ван дер Стратенова је рекла да би земље ЕУ такође требало да се усредсреде на изградњу домаћих обновљивих извора енергије. То би могло укључивати координацију тендера за уговоре о ветроелектранама на мору, на пример, како би се произвођачима дала сигурност за дуже производне циклусе.
Белгија је овог месеца објавила тендер од 682 милиона евра за ветропарк у Северном мору, уз прецизирање да би компаније требало да имају "доказану стручност у Европи" и наметнула строге критеријуме сајбер безбедности како би спречили конкуренте из земаља као што је Кина да поткопају европске понуђаче.
Аукција је такође прва у ЕУ која налаже да понуђачи морају да укључе мере за обезбеђивање јефтине обновљиве електричне енергије грађанима.
"Оно што смо желели да постигнемо је да ова обновљива и приступачна електрична енергија дође у вашу кућу или вашу компанију и да вам користи директно", поручила је Ван дер Стратенова грађанима.
У складу са препорукама о извештају о европској конкурентности бившег италијанског премијера Марија Драгија, белгијски министар је рекао да би Европа требало да одустане од подршке за своју слабу соларну индустрију и да се фокусира на енергију ветра на мору и производњу водоника – индустрије које још нису је угрожене конкуренцијом из Кине која нуде јефтиније производе.
За соларне панеле, "брод је испловио, тржиште је нестало. Капацитет електролизера, али и ветар на мору су чисте технологије које заиста треба да негујемо", рекла је Ван дер Стратенова.