Словеначки привредници престрављени: Европа се сунча на плажи, а стиже нас цунами

У Словенији аутомобилска индустрија представља око 10 одсто БДП-а и више од 20 одсто извоза, а безмало сва предузећа су уговорима везана на немачке концерне

Словеначки предузетници се због санкција Европске уније против Русије и све бржег напретка Кине суочавају са све већим проблемима. Због смањене потражње која је погодила произвођаче аутомобила у Немачкој, пре свега "Фолксваген", очекује се да ће до краја године системом домина отказ добити инострани кооперанти - око 120 радника некада престижног словеначког предузећа "Боксмарк Ледр" (Boxmark Leather), произвођача кожних пресвлака за аутомобилску и авио-индустрију.

У Словенији, аутомобилска индустрија представља око 10 одсто БДП-а и више од 20 одсто извоза, а безмало сва предузећа су уговорима везана на немачке концерне. У Словенији је зато раширена пословица да, када немачка индустрија кине, словеначка добије запаљење плућа.

Марјан Тробиш, председник управе фирме "Боксмарк Ледр" и Удружења послодаваца Словеније, упозорава: "Тек кроз неколино недеља сазнаћемо хоће ли (Немци) затворити само две фабрике, што концерн неће спасти. Сматрам да су проблеми у 'Фолксвагену' много дубљи".

Слична упозорења стижу и од председника Удружења менаџера Словеније Изтока Сељака, који је сликовито указао на велики економски проблем који вреба још источније, а пред којим Европа жмури иако су угрожени милиони радних места. Сељака, укратко, брине велика предност Кине у аутомобилској индустрији која је, према његовом мишљењу, резултат погрешне стратегије Европске уније.

"Европа се сунча на плажи, а стиже нас цунами", тако је описао тренутно стање ЕУ привреде.

Он се критички осврнуо на доносиоце одлука у ЕУ и истакао да су "они који још не знају да имају потешкоће, у најгорем проблему, само што то још не схватају".

"Кина има данас између 5 и 7 година предности у чак 37 од 44 кључне индустрије будућности. У осталим предњачи Америка. Словенија је ту део проблема, уместо да буде део решења", упозорава познати директор.

"Кина се пре 20 година одлучила за визију глобалног лидера у производњи електричних возила. Ту визију 1,4 милијарде људи спроводи из речи у дела у хармонији између владе, науке, образовања, привреде… За разлику од Европске уније, где свака од 27 чланица вуче на своју страну, због чега међусобни компромиси не могу бити иновативни искораци, Кина великим улагањима субвенционише развој и производњу електричних возила", упозорава Сељак на разлику између кинеског и европског привредног концепта.

Уз то, у јануару ступа на снагу додатна мера за смањење емисије угљен-диоксида за произвођаче аутомобила. Сељак стога стратегију ЕУ описује као самоубилачку.

"Поред свих поменутих грешака, самоубилачко понашање ЕУ огледа се и у илузији да ћемо напредовати тако што назадујемо, па фосилна горива користимо за решавање наше неконкурентности у производњи електричних возила. Збуњени купци све то гледају и имамо одговарајуће суманут резултат. Средњерочно и дугорочно, допадало се то нама или не, јасно је да ће превладати електрична возила на батерије. Што пре то схватимо и прилагодимо се, утолико боље", нагласио је председник Удружења менаџера Словеније.

"Ако неко мисли да ми имамо проблем, одговорићу му: ми имамо мањи проблем од оних који мисле да још уопште немамо проблем, јер ми смо већ схватили да имамо проблем. Цунами нас не стиже само у домену аутомобилске индустрије, погледајте само шта се десило у фотонапонској индустрији, енергији ветра, шта се дешава у области литијум-јонских батерија... Следећи смо ми на реду. Ако се питате коме звоне звона, нама звоне. Мораћемо да се суочимо са реалношћу, мораћемо да изађемо из зоне комфора и да се ухватимо у коштац са препрекама које су пред нама радикално другачије него што их тренутно решавамо", упозорио је Сељак, позивајући на промене.