Високе каматне стопе у Сједињеним Америчким Државама, највеће у протеклих 15 година, одлажу куповину крова над главом, пословне планове стављају на чекање, док Американци који се одлуче за узимање кредита чине то под финансијским условима који су им до пре само девет месеци били незамисливи.
Повећање трошкова задуживања највише погађа оне са мање новца, а ситуација ће се додатно погоршати следеће године јер Федералне резерве настављају своју анти-инфлаторну политику која подразумева високе каматне стопе.
"Потрошачи који су имали потешкоће да саставе крај с крајем, само копају себи све дубљу рупу са већим каматама", каже економиста Филип Корнел, који изучава приходе средње и ниже класе. Високе камате, такође, само ће продубити јаз између имућнијих и сиромашнијих, пренео је "Блумберг".
Чак и без рецесије, која се најављује за следећу годину, домаћинства и привреда осећају последице тешких финансијских удараца.
Са све скупљим кредитима, тржиште некретнина није више динамично као што је било, а потенцијални купци одлажу куповину за нека сигурнија времена.
Хипотекарне стопе ове године порасле су на највиши ниво од 2001, а агенти за некретнине поново су у потрази за клијентима, уколико већ нису изгубили посао.
То се већ догодило хиљадама запослених који су радили на хипотекама код зајмодаваца попут "Велс Фарго енд ко" и "Џеј-Пи Морган Чејс енд ко". Више камате, удружене са порастом вредности кућа током пандемије ковида 19, подигле су месечне хипотеке на просечних 2.000 долара, док су пре пандемије оне биле 1.100 долара.
На тржишту аутомобила, готово сваки трећи купац узима кредит на шест или седам година како би смањио месечну рату.
Када су купци задужени на тако дуг рок, неизмирени део дуговања брзо премашује вредност купљеног аутомобила, а када купе нови аутомобил део тог дуга биће придодат новом кредиту. "То је зачарани круг", констатује један посредник у продаји аутомобила.
Како би избегли такво "врзино коло", купци се неретко одлучују за старе, половне аутомобиле: несигурнија варијанта, али у ситуацији када је нови аутомобил недоступан и једина могућа.
Стање на кредитним картицама америчких грађана такође одсликава дубину дуговања која са вишим каматним стопама постају рупа без дна. Процењује се да ће потрошачи у Америци завршити годину са око 110 милијарди долара дуга на кредитним картицама више него на почетку године, подаци су "Волетхаба", онлајн предузећа које анализира податке везане за приватне финансије.
Камате за кредитне картице такође су више на крају године него што су биле у јануару: са 16 одсто порасле су на 19 одсто, што је највиша стопа од 1985. За потрошаче са ниским приходима, који имају дуговања на 20 година, то је значајно повећање, упозоравају стручњаци. Додаје се и да грађани још увек нису у потпуности свесни колико су порасли трошкови живота.
Рекордно високе каматне стопе још увек не осећају они који редовно измирују своја дуговања, али они који заостају са исплатом рата већ су у проблему. Стварност би могла да их погоди следеће године, када економисти очекују рецесију у САД. Кашњења у отплати дугова становништва и даље су знатно испод нивоа из 2019. године, али се повећавају.
Власници мањих бизниса вероватно ће морати да се повуку са тржишта у оваквим финансијским условима, док ће веће компаније успети да консолидују пословање, констатује се у чланку.
Грег Војновић, власник неколико фаст-фуд ресторана у Јангстауну, Охајо, каже да су дугови које мора да отплаћује порасли на 70.000 долара годишње, а очекује да буду виши за још 15.000 долара како Федералне резерве буду даље дизале камате.
"Ако сланина поскупи, људи ће разумети зашто подижемо цене. Ако поскупи пилетина, и то ће разумети. Али ако трошкови кредита и дуговања оду горе, то само треба да прогуташ", каже Војновић.