Економија

Анализа тржишта половних аутомобила: Цене и даље расту, да ли ће кренути у рикверц

Током 2024. године, просечне оглашене цене половних аутомобила до 20 година старости наставиле су да расту, достижући свој максимум у децембру са 12.008 евра
Анализа тржишта половних аутомобила: Цене и даље расту, да ли ће кренути у рикверцGetty © stock photo

Просечне цене половних аутомобила у Србији током 2024. године порасле су за 4,2 одсто у односу на 2023. годину. Поред тога, продаја први пут регистрованих половних возила бележи раст од 2,6 посто, што означава позитиван преокрет након пада продаје у 2023. години. Ови подаци, које је објавио портал "Половни аутомобили" показују стабилизацију и постепен опоравак домаћег тржишта половњака.

Велика годишња анализа је показала да су купци половњака остали верни својим навикама, јер су се највише куповали модели немачких произвођача и то са дизел моторима.

Истраживање је и овог пута обухватило продајне резултате током 2024. године, прикупљене у сарадњи са "КЈУБ Тимом" (Cube Team), кретање просечних цена половњака оглашених на сајту, као и интересовање купаца у погледу брендова, модела, најтраженијих годишта и погонског горива.

"У 2024. години први пут је регистровано 132.340 половних аутомобила из увоза, што је и раст од 2,6 одсто. Иако на први поглед не делује да је реч о великом расту, овај податак је свакако значајан јер означава прекид једног тренда који је трајао више од годину дана, у коме смо имали пад продаје половних возила", наводи Петар Величковић, са портала "Половни аутомобили".

Током 2024. године, просечне оглашене цене половних аутомобила до 20 година старости наставиле су да расту, достижући свој максимум у децембру са 12.008 евра. У поређењу са истим периодом 2023. године, када су просечне цене у децембру биле 11.347 евра, раст износи 5,8 одсто. Просечне цене биле су у благом паду у првом кварталу 2024. године, али су од лета наставиле стабилан раст, што указује на појачану тражњу у другој половини године.

"Када упоредимо 2023. са 2022. годином, раст цена је био израженији – децембарске цене у 2023. биле су 24,6 посто више него у 2022. години (9.108 евра). Овај снажан скок у 2023. резултат је инфлације и повећане тражње за половним возилима, док подаци из 2024. сугеришу да тржиште улази у фазу споријег раста и могуће стабилизације цена", наводи Величковић.

Купци половњака још не возе на струју

Током прошле године купци половњака остали су доследни уверењима и ставовима који обликују наше тржиште годинама уназад, када су у питању конкретни модели аутомобила, произвођачи, али и погонско гориво.

"Међу најтраженијим брендовима половних аутомобила доминирају европски произвођачи и то, очекивано пре свега из Немачке, са "Фолксвагеном" на првом месту. Следе га "Ауди", "Пежо", "Опел" и "Рено". Када су модели у питању, купци у Србији најчешће су се одлучивали за проверене фаворите као што су "фолксваген голф", "поло" и "пасат" и то модели свих генерација, затим "ауди А4" и "опел астра".

Очекивано, на домаћем тржишту половњака и даље доминирају дизел возила, која су чинила, 62,87 одсто укупне продаје половних возила из увоза. Бензинци држе друго место с 29,96 посто, док алтернативна горива попут електричних и хибридних возила заузимају 7,16 одсто тржишта.

"Занимљиво, док код нових возила продаја хибридних возила стално расте и у прошлој години су чинили више од 30 одсто укупне продаје, код половних аутомобила њихов удео је и даље мањи од 4 посто. Такође, купци половних возила и даље не верују у електричне аутомобиле, што потврђује чињеница да они чине мање од 1 одсто укупне продаје", наводи Величковић.

Он указује да ће, с обзиром на тренутне трендове, 2025. година  донети додатне изазове и прилике за домаће тржиште половних аутомобила. Очекивања су да ће интересовање за возила на алтернативне погоне наставити благо да расте, али високи трошкови увоза и неизвесност на европском нивоу могли би утицати на кретање цена.

image