Европски увоз гаса морским путем пао на најнижи ниво од 2021

Циљ европских влада је да замене фосилна горива иако троше милијарде на нове ЛНГ терминале

Европски увоз гаса морским путем пао је за петину прошле године на најнижи ниво од пандемије, наводи се у извештају Института за енергетску економију и финансијску анализу (ИЕЕФА).

У извештају се наводи да је европски увоз течног природног гаса, познатог као ЛНГ, пао за 19 одсто прошле године на најниже нивое од 2021, пошто владе раде на замени фосилних горива обновљивом енергијом.

Институт ипак упозорава да би "зелена агенда" могла да доведе до тога да инфраструктура за увоз ЛНГ-а, у коју су уложене милијарде, остане неискоришћена.

Ана Марија Јалер-Макаревиц, водећи аналитичар у ИЕЕФА, упозорава да би владе морале да узму у обзир трендове у потражњи за гасом како не би повећале ризик од прекомерног улагања и недовољно коришћене инфраструктуре како се енергетска транзиција убрзава.

Према тренутним плановима, очекује се да ће европски капацитет увоза ЛНГ-а порасти за 60 одсто између 2021. и 2030. године.

Ови пројекти су убрзани када је Европа одлучила да потражи алтернативу руском гасу. Специјална војна операција изазвала је повећано интересовање за пројекте обновљиве енергије и терминале за увоз ЛНГ-а из САД, наводи "Гардијан".

Лист подсећа да је скоро половина гаса увезеног у Европу преко ЛНГ танкера прошле године набављена из САД, али је увоз ЛНГ-а у ЕУ из Русије порастао за 18 одсто упркос циљу блока да прекине ослањање на руска фосилна горива до 2027.

У извештају је утврђено да је трећина терета руског ЛНГ-а увезеног у Европу прошле године купљена за краткорочну испоруку на спот тржишту, што значи да нису били предмет дугорочних уговора са Русијом и да је требало да буду приоритетно укинути.