Трговински ланци у региону су на најаву бојкота њихових продавница изразили спремност да снизе цене, док је реакција њихових колега у Србији потпуно другачија. Компанија "Делез", чије продавнице "Макси" и "Шоп енд го" су купци прве ставили на "листу срама" због високих цена, је запретила Удружењу "Ефектива" тужбом, због "нанете материјалне штете и нарушавања угледа".
После једнодневног, а потом и петодневног бојкота пет трговинских ланаца, "Ефектива" је објавила анкету у којој је позвала потрошаче да се изјасне на који би трговински ланац прво требало применити појединачни бојкот од по пет дана. Резултати су показали да је са готово 67 одсто гласова, "Делез" убедљиво први, због чега су позвали купце да се од 24. фебруара до 2. марта уздрже од куповине у њиховим радњама.
Трговински ланац који је први на удару послао је упозорење удружењу које је организатор, па се намеће питање да ли би тужбе могле да зауставе бојкот.
Компанија "Делез" је реаговала саопштењем у којем је навела да је део грађана доведен у заблуду због низа неистинитих података и конфузије око маржи, прихода, профита и цена, који су у претходном периоду пласирани у јавности.
Компанија се у другом допису, које је упућено "Ефективи" позива на нарушавање пословног угледа и нанету материјалну штету. Они тврде да је удружење потрошача износило нетачне податке и приказивало пословања тог друштва на неистинит начин, што је, како су указали, кажњиво у смислу члана 239. Кривичног законика.
Ефектива: "Грудва се закотрљала"
Дејан Гавриловић из "Ефективе" каже да их у удружењу није изненадила реакција "Делеза" и да би им уствари било необично да је неко кренуо у конструктивно решење проблема, без "претњи".
"Видимо да држава ћути, док Пореска управа не жели да достави податке о промету. У Хрватској су премијер и неки министри подржали бојкот, и колико год да то звучи нелогично, они су послали неку поруку. Овде је све наопако, па су чак и нека удружења потрошача против бојкота. Од првог дана када смо кренули са овом причом смо били спремни за тужбу, тако да смо износили само истините податке, као и увек. Нисмо ми ништа измислили, тако да стојимо иза свих тих податка", поручује Гавриловић.
Он напомиње да је "Ефектива" направила план бојкота на основу анкете потрошача, али да се он може променити у односу на реакцију трговинског ланца.
"Ако 'Делез' крене ђоном, може доћи до промене плана, као што нам људи траже, да их сада бојкотујемо месец дана. Они су пуцали себи у ногу тим саопштењем. Навикли су изгледа да са позиције силе решавају проблеме које имају не схватајући да је ово грудва која се закотрљала и која неповратно иде низ падину и само је питање када их удари, колико ће их то погодити. Очигледно да и сами поспешују тај позив на бојкот својим 'претњама'", сматра Дејан Гавриловић.
Он је подсетио да "Ефектива" објављује податке о високим трговачким маржама већ годину дана и указује да их то није дотакло и да нису до сада реаговали, нити су снизили цене.
"Свако сваког може да тужи, они имају и довољно пара да ангажују најбоље адвокате, али нисмо ни ми баш беспомоћни. Поручили смо им да нисмо непријатељи ни "Делеза", ни других трговаца, свако треба да ради и да заради, и то је неспорно. Види се да нисмо плански нападали један трговински ланац, већ објављујемо за све. Сви имају те фаулове, али они предњаче са високим ценама и лажним попустима. Очигледно их је заболело када су видели резултате анкете и колико су њихови потрошачи заправо незадовољни", каже Дејан Гавриловић.
Адвокат Иван Лолић каже да потрошачи сами креирају тржиште и да их нико не може приморати да купују негде или да то не раде, ако они желе. Напомиње да се намера нарушавања пословног угледа и изношење неистинитих података или неистинито приказивање пословања, могу доказати, ако подаци које је "Ефектива" објављивала нису истинити.
"Делује да је 'Делез' хтео да испипа терен, са тим неким максималистичким претензијама, да 'утерају страх у кости', у том смислу, али да ће своје даље кораке свакако прилагођавати у зависности од потреба тржишта и реакције купаца. Главни извор прихода су им потрошачи и када њих нема, нема ни прихода. То је суштина сваког посла, поготово трговинских ланаца. Сигурно им овакво понашање не иде у прилог", каже адвокат.
Он наводи да "Делез" може да поднесе тужбу због изношења лажних и неистинитих информација и нарушавања пословног угледа што потпада под кривично-правну одговорност. Додаје да, што се тиче грађанско-правне одговорности, у класичној парници може да се захтева накнада штете, уколико је субјекат којем је нарушен пословни углед или против којег су изнете лажне, односно неистините информације претрпео штету у пословању.
"Претпостављам да су тако реаговали зато што се лагодније осећају код нас, него у региону у смислу да су трговински ланци заштићени и да имају привилегованији положај. Највише су се позивали на добављаче. То што су један од топ три трговца по промету говори у прилог њихове позиције, да они неће бити толико оштећени због неколико дана некуповања, тако да није било потребе за таквом реакцијом", сматра адвокат.
"Делез" је саопштио да разуме и дели незадовољство купаца због раста цена, али да "треба да се зна да су они последња карика у ланцу снабдевања храном и да у том смислу имају ограничену могућност да на њих утичу". Да ли су им потрошачи и поверовали, знаће када саберу пазаре на крају ове недеље.