Економија

Свет чека Трампову "економску бомбу"

Амерички председник вечерас ће представити свој детаљан план царина
Свет чека Трампову "економску бомбу"Getty © Andrew Harnik / Staff

Бела кућа потврдила је да ће председник Доналд Трамп увести нове царине свима који су се "огрешили" о САД, али није открила опсег и снагу "економске бомбе" која ће, страхују многи, изазвати жесток светски трговински рат.

Трамп већ недељама најављује таксе које ће погодити увозну робу вредну милијарде долара, али за сада се не зна колике ће царине бити и колико ће земаља и производа бити погођено.

Његова портпаролка Каролин Левит рекла је да ће царине ступити на снагу одмах пошто их Трамп објави, а 25 одсто царина на увоз аутомобила дан касније, 3. априла.

Председник је увођење царина назвао "Даном ослобођења" и тврди да ће захваљујући њима "преуредити" америчку економију, повећати домаћу производњу и генерисати милијарде долара прихода федералној влади.

Економисти, инвеститори и пословна заједница страхује да ће Трампове мере довести до скока цена у Америци, успорити економски раст и гурнути САД у рецесију. Уочи објављивања плана (око 16 сати по локалном, односно вечерас у 22 сата по српском), водећи светски индекси имали су најгори старт од 2022. године.

Трамп је, иначе, већ увео царине од 25 одсто на увоз алуминијума и челика и повећао већ постојеће царине за све производе из Кине на 20 одсто. Претио је и Русији санкцијама, али је одустао од тога.

Канада је узвратила на царине, уводећи намет од 25 одсто на амерички челик и алуминијум, као и Кина са порезом од 10-15 процената на неке америчке пољопривредне производе.

Како царине функционишу

Царине су накнаде које америчке компаније плаћају федералној влади када увезу одређене производе у САД. Пошто новац иде влади, сматра се порезом.

Ако велики продавац на мало, на пример, увози патике из Кине, мора да плати царину службеницима царине и граничне заштите на улазној луци пре него што унесе ципеле у земљу ради продаје у својим америчким продавницама. Исти процес се примењује на произвођача који доноси делове или сировине да би направио готов производ у фабрици у САД или дистрибутера хране који увози свеже производе за продају продавницама прехрамбених производа у САД.

Царина се обрачунава као проценат декларисане вредности робе пре него што је ушла у САД, а не као њена малопродајна вредност. Новац прикупљен од тарифа иде Управи за трезор, слично пореским приходима.

Царине нису ништа ново. Земље су их користиле вековима да заштите своју домаћу индустрију од стране конкуренције и повећају приходе за финансирање својих влада.

Трамп је, међутим, предложио мере које су оштрије и распрострањеније од оних које је увео било који други председник у модерној америчкој историји – потенцијално чак и шире од царина из 1930. године, за које историчари кажу да су погоршале Велику депресију.

Зашто Трамп уводи царине

У раним недељама другог мандата, Трамп је запретио царинама Канади, Мексику и Кини како би их казнио што нису учинили више да зауставе доток фентанила у Сједињене Државе. Трамп је такође користио тарифе као преговарачко средство за добијање уступака од земаља, као што је претња Колумбији царинама ако не прихвати своје грађане депортоване из САД.

Трамп је рекао да су најновије царине облик одмазде против земаља које постављају сопствене царине на америчку робу. Он сматра да ће његове мере дати подстицај компанијама да пребаце производњу у Сједињене Државе кажњавањем компанија које производе своје производе у иностранству. Такође је рекао да су царине начин да се повећају приходи за савезну владу и предложио да би тарифе могле да замене порезе на доходак.

"Мислим да ће то бити нешто што ће нашој земљи вратити много богатства", рекао је Трамп у понедељак.

Како би царине могле да утичу на цене

Царине подижу трошкове пословања ван Сједињених Држава. Међутим, чак и фирме које производе у Сједињеним Државама могу бити погођене, јер се многе ослањају на стране делове и материјале.

Да ли ће потрошачи на крају осетити утицај тих виших трошкова може да варира у зависности од индустрије и производа.

Неке компаније у рекле да ће неке од трошкова царина пренети на купце, друге врше притисак на добављаче да смање своје трошкове.

Чак и компаније које апсорбују трошкове тарифа и не подигну цене ће имати мање новца за улагање у развој свог пословања, што може имати негативан утицај на тржиште рада ако доведе до отпуштања радника или неотварања радних места.

Трамп је умањио утицај који би царине имале на цене. Коментаришући то што страни произвођачи аутомобила подижу цене својих возила након што је најавио царину од 25 одсто на увоз аутомобила, Трамп је рекао: "Није ме брига. Надам се да ће подићи цене, јер ако то учине, људи ће куповати аутомобиле америчке производње. Имамо их доста."

Шта би царине могле да значе за радна места

Званичници Трампове администрације тврде да су виши трошкови због царина вредни тога јер ће доћи до повећања броја радних места у производњи која би се отворила током дугорочног периода.

"Мање сам забринут за краткорочни период", рекао је министар финансија Скот Бесент новинарима прошлог месеца и истакао: "Имамо стратешке индустрије које морамо да имамо. Желимо да заштитимо америчког радника, а многи од ових трговинских споразума нису били фер."

Док би царине могле да повећају производњу одређених производа у САД, радна места која се отварају могу да буду "потрта" пословима изгубљеним у другим областима.

Довођење производње у Сједињене Државе такође може да повећа трошкове производње, јер су трошкови рада, регулативе и изградње већи у САД, што би заузврат могло да повећа цене крајњих производа за потрошаче.

Ако компаније донесу производњу у Сједињене Државе, број радних места би такође могао да буде ограничен јер је производња постала аутоматизованија. Аутомобилске фабрике или челичане које су некада запошљавале десетине хиљада радника сада запошљавају само неколико хиљада.

Изградња производних погона у Сједињеним Државама могла би постати још скупља због царина, односно скупљег увоза грађевинског материјала, делова и опреме потребних за постројења.

Практично, у САД би било готово немогуће направити производе попут ципела или мајица по конкурентним ценама јер Америка нема доступну радну снагу или ланце снабдевања да их производе у великим размерама.

Свет се припрема за царине

Велика Британија је спремна "на најгоре", рекао је премијер Кир Стармер али је нагласио да нису превише узнемирени зато што се трговински споразум са Америком није остварио пре Трамповог "Дана ослобођења".

ЕУ је запретила "чврстим и калибрисаним" одговором на нове тарифе, прво циљајући на америчку робу пре него што се прошири на америчке услуге.

Кина, Јапан и Јужна Кореја сагласили су се да ојачају регионалну слободну трговину на свом првом економском дијалогу у последњих пет година у недељу.

Индија је већ смањила царине на неку робу, док су преговори о трговинском споразуму са САД у току.

Нови канадски премијер Марк Карни рекао је да ће његова земља имати "интелигентни" одговор који "неће штетити канадским произвођачима". Карни је имао и "продуктиван разговор" са мексичком председницом Клаудијом Шејнбаум са којом се договорио да повећају трговину између две земље

У међувремену, Израел је рекао да ће укинути све царине на амерички увоз.

image