Нова правила за очитавање бројила: Шта се тачно мења?

Једном у три месеца радници ЕДС очитаће бројила на терену, а у међувремену ће то да морати да раде грађани

Електродистрибуција Србије (ЕДС) од 1. јуна мења начин очитавања бројила за струју. Уместо досадашњег месечног читања, примењиваће се тромесечно очитавање бројила. Из електродистрибуције поручују и да корисници, уколико то желе, могу на месечном нивоу да им достављају стање и тако прихвати улогу самочитача. Kорисници ће од 1. до 6. у месецу на више начина моћи да пошаљу стање и сами контролишу своју потрошњу електричне енергије.

В.Д. директора ЕДС Биљана Kомненић каже да Електродистрибуција од 1. јуна почиње са применом члана 197а Закона о енергетици о обрачунском периоду, који у складу са европском праксом предвиђа очитавање бројила најмање једном годишње. Она је навела да је донета одлука да се тај рок скрати па ће се бројила очитавати једном у три месеца.

"На основу искуства, да би било боље и за кориснике и за нас донели смо пословну одлуку да се тај рок скрати тако да ће ЕДС бројила очитавати једном у три месеца. Закон предвиђа и могућност да, уколико жели, корисник сам доставља стање и тако прихвати улогу самочитача. Kорисници ће од 1. до 6. у месецу на више начина моћи да пошаљу стање и сами контролишу своју потрошњу електричне енергије", рекла је она.

У саопштењу ЕДС се наводи да је омогућено слање стања бројила апликацијом за мобилни телефон, имејлом, на сајту ЕДС, телефоном, као и на шалтерима локалних електродистрибуција. Из ЕДС истичу да је увелико заживела апликација ЕД Србије са више од 220.000 корисника на мобилним телефонима путем које се може пријавити стање бројила, брзо и лако.

После инсталирања апликације изабере се светло плава иконица "пријава стања бројила", затим изабере општина, попуне основни подаци и пошаљу слике стања бројила.

Kорисници могу и на страници Електродистрибуције да пријаве стање и пронађу контакте за слање имејлом и телефоном.

Они који нису вични новим технологијама од 1. јуна могу да пријаве стање и путем новоформираног контакт центра на бесплатан број телефона 0800 360 300. ЕДС ће сваког месеца снабдевачу слати податке о очитаној, достављеној или процењеној потрошњи електричне енергије за израду рачуна.

Једном у три месеца радници ЕДС очитаће бројила на терену, а у периоду између два читања, уколико корисник не пријави стање, примењиваће се тачка 3. из члана 197а Закона о енергетици а то значи да ће се у комбинацији са историјским подацима о потрошњи корисника и уз примену алгоритма и софтверских модела радити процена потрошње.

Из Електродистрибуције наводе да је већина одредби Закона о енергетици рађена по европском моделу, и у региону и Европској унији и да се рецимо у Немачкој и Чешкој бројила очитавају једном годишње, негде се читају тромесечно или на пола године. Kада је реч о корисницима који имају уграђена паметна бројила, њихово стање даљински очитава искључиво ЕДС једном месечно.

До сада је уграђено око 600.000 паметних бројила и уградња се наставља па ће из средстава кредита Европске банке за обнову и развој (ЕБРД) и Европске инвестиционе банке (ЕИБ) бити постављено још 600.000 паметних бројила. Циљ је да до краја деценије на мрежи у Србији буде 80 одсто паметних бројила, што је и европски стандард.