Администрација Доналда Трампа предложила је забрану кинеским авиокомпанијама да користе руски ваздушни простор на летовима ка и из САД, наводећи да им скраћено време лета даје конкурентску предност у односу на америчке превознике, преноси Ројтерс.
Овај предлог представља још једну ескалацију трговинског рата између две највеће светске економије, а уследио је након што је Пекинг у четвртак пооштрио контролу извоза ретких земних метала, који су кључни за поједине америчке индустрије.
Америчке авиокомпаније већ дуго критикују то што се кинеским превозницима дозвољава коришћење руског ваздушног простора на летовима према САД јер им то омогућава краће руте, мању потрошњу горива и ниже трошкове.
Русија је забранила америчким и многим другим страним авиокомпанијама да лете преко њиховог ваздушног простора као одговор на забрану руских летова преко САД, уведену у марту 2022. након почетка Специјалне војне операције.
Кинеским авиопревозницима та забрана није уведена, па су користили предност да повећају свој тржишни удео у односу на друге међународне конкуренте.
Америчко Министарство саобраћаја у свом предлогу у четвртак навело је да "тренутна ситуација није фер и има значајно негативан конкурентски утицај на америчке авиокомпаније".
Додаје се да се предлог забране прелета односи само на дозволе за стране авиопревознике које издају САД и да се не односи на теретне летове.
Портпарол кинеског Министарства спољних послова изјавио је у петак да ове рестрикције нису од користи за међуљудске контакте и размену добара.
Одлука Министарства саобраћаја могла би да утиче на летове кинеских авиокомпанија, укључујући "Ер Чајна", "Чајна Истерн", "Сјамен ерлајнс", и "Чајна саутерн".
У наредби није поменута компанија "Катеј пасифик ервејз", која према сајту "Флајтрадар24" користи руски ваздушни простор на лету између Њујорка и Хонгконга. Компанија "Катеј пасифик ервејз" се овим поводом није огласила.
Кинеска управа за цивилно ваздухопловство, кинеска амбасада у Вашингтону, као и удружење "Ерлајнс фор Америка" (које представљају "Американ ерлајнс", "Делта" и "Јунајтед ерлајнс"), такође се нису одмах одазвале за коментар.
Акције три највеће кинеске авиокомпаније забележиле су пад у петак – највише је пала "Чајна саутерн", за 1,3%. "Ер Чајна" и "Чајна истерн" пале су за 1,26%, односно 0,95%. Све три државне авиокомпаније бележе годишње губитке већ пету годину заредом, још од пандемије вируса корона.
Затегнути економски односи
Предлог забране кинеским авиокомпанијама да користе руски ваздушни простор на летовима за САД долази у тренутку све већих напетости између Пекинга и Вашингтона по питању економских односа.
Компанија "Боинг" тренутно преговара о продаји чак 500 авиона Кини, што би представљало велики помак за америчку компанију на другом по величини светском авио-тржишту, где су поруџбине у застоју због трговинских тензија.
Очекује се да ће се амерички председник Доналд Трамп и кинески председник Си Ђинпинг састати крајем октобра у Јужној Кореји.
Америчко Министарство саобраћаја дало је кинеским превозницима рок од два дана да одговоре на предлог и навело да би коначна одлука могла ступити на снагу већ у новембру.
У мају 2023. године, САД су одобриле додатне летове кинеским превозницима, након што су се они сагласили да на новим рутама не лете преко Русије, подсетио је Ројтерс.
Прошле године, Министарство саобраћаја дозволило је кинеским путничким авиокомпанијама да повећају број недељних повратних летова на 50, али се одлучило да не додаје нове летове након притиска америчких синдиката и компанија.
Пре увођења ограничења почетком 2020. године због пандемије, обе стране су имале дозволу за више од 150 повратних летова недељно.
Неке америчке компаније су Трамповој администрацији поручиле да директни летови са Источне обале САД ка Кини нису економски исплативи без коришћења руског ваздушног простора. У неким случајевима, авиокомпаније морају да оставе нека седишта празна и смање количину терета због продуженог времена лета.