Без договора о минималној цени рада: Влада ће морати да "пресече"

Представница синдиката Чеданка Андрић је рекла да је предлог Владе Србије био да се цена радног сата повећа са 371 на 405 динара, што би на месечном нивоу било 70.470 динара, али да синдикати то нису прихватили

Нисмо постигли консензус о минималној цени рада за 2027. годину, изјавила је председавајућа Социјално-економског савета Србије (СЕС) и председница УГС "Независност" Чеданка Андрић. Она је рекла да је предлог Владе Србије био да се цена радног сата повећа са 371 на 405 динара, што би на месечном нивоу било 70.470 динара, односно увећање од 9,2 одсто, али да синдикати то нису прихватили.

Влада је предложила да се за исти проценат, повећа и неопорезиви део зараде. Према том предлогу, неопорезиви износ био би увећан са садашњих 34.221 на 37.369 динара.

Законом о раду прописано је да уколико социјални партнери, односно представници Владе Србије, синдиката и послодаваца не донесу одлуку на СЕС-у, износ минималца утврђује Влада Србије.

Владин предлог значи повећање минималца за 9,2 одсто, са чиме су сагласни и послодавци, док синдикати траже да се минимална зарада повећа на 650 евра.

Минимална цена рада у Србији за 2026. годину износи 371 динар по радном сату и креће се око 65.000 динара месечно, зависно од броја радних сати у месецу.

Председник Савеза самосталних синдиката Србије Зоран Михајловић оценио је да повећање минималне зараде од 9,2 одсто није довољно, имајући у виду раније најаве да би минимална зарада током 2027. године требало да достигне 650 евра.

"Минимална зарада последњих неколико година бележи значајан раст. Ситуација у прошлој години, када смо имали редовно и ванредно повећање, и сада ових 9,2 одсто, не би била толико неприхватљива, али чињеница је да је пројекција саме владе и министарства била да ћемо у 2027. години имати повећање које ће бити 650 евра. Још немамо информацију када би током 2027. године могло да уследи додатно повећање минималне зараде. Није исто ако ће то бити у априлу или мају следеће године или ако ће бити у децембру", казао је Михајловић.

Мали: На минималцу око 100. 000 радника

Први потпредседник Владе Србије и министар финансија Синиша Мали је изјавио да је предлог Владе Србије да се од 1. јануара наредне године минимална зарада у Србији повећа за 9,2 одсто, са 550 на 600 евра.

Министар Мали је, рекао да је предлог Владе да се минималац повећа са 64.554 динара на 70.470 динара и додао да је то последњи корак у остварењу циља у програму "Србија 2027" да до краја наредне године минимална зарада у Србији буде 650 евра.

Мали је рекао да је 2010. и 2011. минимална зарада у Србији била 15.700 динара, а да је само у последња 24 месеца номинално повећање минималне зараде било 49,4 одсто, а када се одузме инфлација 33,5 одсто.

"Дакле, огромно и значајно повећање. Али то показује, с једне стране, и снагу наших јавних финансија, а с друге стране и одговорност коју имамо према социјалним партнерима, и на крају крајева бригу о људима, с обзиром да нам је, за оне раднике који добијају минималну зараду, тај износ веома важан", навео је Мали.

Истакао је да је у Србији негде испод 100. 000 радника који примају минималну зараду, да је то и даље велики број, али далеко мањи од неких пола милиона пре само 12 или 13 година.

"Оно што ми је, такође, веома важно, да са овим повећањем минималне зараде идемо на 117 одсто покривености минималне потрошачке корпе минималном зарадом. Ако се сећате, то је био један од захтева синдиката пре неколико година. Та покривеност је 2012. била само 62 одсто и онда смо одговорно, великим повећањем минималне зараде у протеклом периоду, дошли до тога да са овим повећањем покријемо не 100, него 117 одсто минималне потрошачке корпе", указао је министар.

Додао је да, када су преговори и разговори око минималне зараде у питању, увек мора да се прати и тржиште рада и да су то веома одговорно и пажљиво сагледавали.

"Зато идемо и са повећањем неопорезивог дела дохотка од 9,2 одсто, у истом износу у процентима у којима се повећава и минимална зарада", навео је Мали.

Додао је да је, по радном часу, повећање минималне зараде са 371 динар на 405 динара."Ако све буде како треба у смислу припрема, ми бисмо већ на наредној седници Владе такву одлуку и донели, како би и послодавци, а на крају крајева и запослени, имали довољно времена да се за то припреме", рекао је министар Мали.