Куда плови руска нафта: Танкери "у сенци" заобилазе санкције уведене против Русије

Инсајдери из индустрије процењују величину "флоте у сенци" која доставља руску нафту помоћу отприлике 600 пловила, или око 10 одсто глобалног броја великих танкера, а бројеви настављају да расту

Руска нафта проналази пут до купаца широм света, а чак и они који дане проводе пратећи његово кретање преко океана боре се да утврде ко га тачно преноси, пише Си-Ен-Ен.

Како су санкције Запада против Русије ескалирале због рата у Украјини, све више бродова се придружило флоти мистериозних танкера, спремних да олакшају руски извоз нафте.

Инсајдери из индустрије процењују величину те "флоте у сенци" на отприлике 600 пловила, или око 10 одсто глобалног броја великих танкера, а бројеви настављају да расту.

Ко поседује и управља овим бродовима остаје загонетка. Како је трговина руском нафтом постала сложенија током прошле године, многи западни шпедитери су укинули своје услуге.

Појавили су се нови, интригантни играчи, а у неким случајевима су умешане лажне компаније у Дубаију или Хонг Конгу, пише Си-Ен-Ен. Неки су куповали пловила од Европљана, док су други упослили старе бродове који би у супротном завршили на отпаду.

Како пише Си-Ен-Ен, ова флота испод радара добија на већем значају како расту покушаји Москве да избегне сарадњу са западним шпедитерима, а и како купци у Кини и Индији замењују оне у Европи, којима је сада забрањено да купују поморску руску нафту и рафинисане производе као што је дизел.

Испорука удаљенијим купцима захтева додатне чамце — и власнике бродова који су спремни да се носе са додатном сложеношћу и правним ризиком, посебно након што је Група седам земаља наметнула ограничења цене руске нафте.

Експанзија ове флоте показује драматичне промене које је руски рат донео на глобалном тржишту нафте. У намери да настави са радом, други по величини светски извозник сирове нафте преобликовао је деценијама старе обрасце трговања и поделио светски енергетски систем на два дела.

"Постоји флота која не обавља никакав посао везан за Русију, а ту је и флота која се бави скоро искључиво руским пословима", рекао је Ричард Метјуз, шеф истраживања у међународном брокеру. Само неколико бродова, додао је, ради "помало и једно и друго".

Како се Европа одвикава од коришћења руске енергије, купци у Азији су склопили послове. Кина је повећала увоз руске нафте на 1,9 милиона барела дневно у просеку 2022. године, што је повећање од 19 одсто у односу на 2021, подаци су Међународне агенције за енергетику. Индија је још више повећала куповину, забележивши повећање од 800 одсто на просечно 900.000 барела дневно.

Руски извоз нафте у Кину и Индију достигао је рекордне вредности у јануару након што је европска забрана руске нафте ступила на снагу, наводи Кплер, компанија за податке и аналитику. Извоз у Турску, још једног највећег купца, такође се наставља убрзано.