Загонетна индијска компанија испоручује милионе барела руске нафте
Ко заиста поседује индијску компанију "Гaтик шип менаџмент", чија је флота од почетка Специјалне војне операције увећана на 58 пловила, вредности 1,6 милијарди долара, чиме је постала један од највећих светских власника нафтних танкера, пита се "Фајненшел тајмс" и указује на "Гатикову" кључну везу с руским нафтним гигантом "Росњефтом".
Подаци о праћењу танкера указују на то да се "Гатикова" флота махом користи за транспорт нафте из Русије до лука у Индији, док аналитичарска компанија "Кплер" тврди да је до сад испоручено најмање 83 милиона барела руске сирове нафте и нафтних деривата, што нпр. може да задовољи двомесечну потражњу за црним златом у Великој Британији. Више од половине испорука потиче од "Росњефта", а верује се да су стварни подаци још већи.
"Након санкција Запада било је неизбежно да руске нафтне компаније пожеле да се баве бродарством и мислим да је 'Гатик' врхунски пример за то. У земљи која се сматра руским пријатељом компанија се појављује ниоткуда, купује многобројне танкере за мање од годину дана и скоро искључиво опслужује руске нафтне токове", констатовао је Виктор Катона из "Кплера".
"Фајненшел тајмс" истиче да је "Гатик" купио најмање 56 бродова од марта 2022. године, укључујући 13 само у децембру када је ступио на снагу европски ембарго на руску нафту.
"Гатикови" бродови фокусирани су на руско-индијску трговину, што је допринело да се олакша једна од најзначајнијих промена у нафтним токовима у последњим деценијама.
Пре рата Русија је испоручивала мање од један одсто сирове нафте Индији, док јој сада обезбеђује око 30 одсто. Индија увози већину нафте "урал", коју је Русија раније извозила на тржиште ЕУ.
Да иза "Гатика" стоји "Росњефт", тј. његов власник Игор Сечин "Фајненшел тајмс" види у томе што су индијски званичници који су учествовали у куповини нафте за своје рафинерије рекли да су пословали директно с "Росњефтом", а не преко посредника.
Имајући у виду да је на почетку украјинског рата "Росњефту" недостајала флота, те да су расле надокнаде за испоруку руске нафте, светска "флота бродова духова" у непрозирном власништву расла је како би служила овом уносном новом тржишту.