Компанија за индустријске минерале "Имерис" објавила је да ће до 2027. године почети експлоатацију налазишта литијума у Алијеу у Француској, које ће бити "једно од највећих" у Европи и служиће да убрза енергетску транзицију подстицањем развоја индустрије електричних аутомобила.
Планирана инвестиција износи милијарду евра за експлоатацију у трајању од најмање 25 година, објавио је "Имерис" у саопштењу, након што су после 18 месеци испитивања оценили да је "концентрација и количина литијума веома велика", преноси француски лист "Обсерватер".
Ове залихе "требало би да буду одржив и конкурентан домаћи извор снабдевања за француске и европске произвођаче аутомобила, као и да умногоме допринесу суочавању са изазовима енергетске транзиције", рекао је Алесандро Даца, извршни директор компаније "Имерис".
Литијум, или "бело злато" је једна од основних компоненти за батерије којима би требало да буду замењена фосилна горива у аутомобилима, а Европска комисија га је прогласила "кључним" 2020. године.
Европска унија, која је поставила циљ да одустане од конвенционалних аутомобила до 2035. године, како би смањила емисију гасова са ефектом стаклене баште, има много пројеката за фабрике електричних батерија, али јој у великој мери недостају основне сировине као што је литијум, над којима Кина готово да има монопол, као што има над батеријама.
Више од 30 хиљада тона литијума годишње, током 25 година
Од 1850. године на налазишту Бовуар постоји каменолом који сваке године производи око 30.000 тона каолинита, коришћеног у производњи порцелана или плочица, а "Имерис" га је купио 2005. године.
Од шездесетих година прошлог века Француски биро за геолошка и рударска истраживања идентификовао је присуство литијума испод овог налазишта, али је све до данас "Имерис" био врло опрезан у погледу могућности експлоатације, тврдећи све до прошле године да није имао потврду ни садржаја литијума, нити метода за профитабилно екстраховање.
Лист "Обсерватер" наводи да је "током прошле и ове године, 'Имерис' уложио 30 милона евра", од којих је један милион јавних средстава, којим је финансирано истраживање и дубинска анализа овог налазишта.
"Према првим проценама, производња би могла да достигне 34.000 тона литијум-хидроксида годишње, током најмање 25 година", наводи "Имерис" у саопштењу.
"Овде се ради о једном од највећих пројеката експлоатације литијума у ЕУ, који би, када заживи у потпуности, имао капацитет за производњу 700.000 батерија за електричне аутомобиле."
Компанија процењује да би трошкови производње били "између седам и девет евра за килограм", што би им омогућило "интересантан повраћај инвестиција", али обећавају и отварање 1.000 радних места у овом региону.
Француска телевизија Те-Еф-1 подсећа да је француско тло "пуно белог злата". Према једној студији из 2018. године, Биро за геолошка и рударска истраживања идентификовао је чак 41 налазиште литијума.
Ипак, левичарски лист "Хуманите" поставља питање еколошке цене овог пројекта, с обзиром да би вађење свих залиха литијума из налазишта, како наводе, довело до "непоправљивог утицаја на животну средину."