Испоруке руске нафте типа урал у Европску унију преко јужног крака нафтовода "Дружба" у јуну требало би да порасте за 16 одсто у односу на претходни месец, јер рафинерије у ЕУ настоје да обезбеде више нафте због страха од поремећаја у транзиту преко Украјине, рекла су два извора за "Ројтерс". Агенција наводи са су руске испоруке нафте Европи копненим путем искључене из ембарга ЕУ, али да рута пролази кроз Украјину и да је под сталним ризиком од прекида откако је Русија започела Специјалну војну операцију у Украјини.
Јужни крак нафтовода "Дружба" снабдева Мађарску, Словачку и Чешку. Очекује се да ће мађарски "Мол", главни купац нафте урал у Мађарској и Словачкој, у јуну преко "Дружбе" купити око 900.000 тона тог енергента, што је за око 150.000 тона више него у мају.
"Недавна ескалација сукоба у Украјини и оштећења на великим инфраструктурним објектима забрињавају. Добра је идеја да наручите већ сада", рекао је један од извора, посебно мислећи на овонедељно уништавање бране хидроелектране Каховка.
Србија се повезује на "Дружбу"
Београд и Будимпешта постигли су договор о изградњи нафтовода, којим би се обезбедило повезивање Србије с нафтоводом "Дружба". Најављено је да ће финализација договора о његовој изградњи компанија "Мол" и "Транснафтa" бити завршена 20. јуна, када ће на српско-мађарском самиту две стране потписати одговарајућа документа.
Србија тренутно сву нафту коју купује на глобалном тржишту добија танкерима који стижу до терминала у Омишљу, а даље се допрема преко Јадранског нафтовода (ЈАНАФ) и прерађује у Рафинерији у Панчеву. Али, овим путем, преко Хрватске, због европских санкција од децембра Србија не може да увози нафту руског порекла, јер се ембарго односи на нафту која стиже морским путем.
Надлежни сада предлажу нови правац снабдевања, тако што би се Србија изградњом новог нафтовода повезала на "Дружбу", којом овај енергент из Русије стиже у Мађарску и још неколико земаља Европске уније и који је изузет из свих досадашњих пакета санкција. Енергетски стручњаци сматрају да би Србија имала вишеструку корист од алтернативног правца снабдевања, а као најзначајнију наводе уштеду због могућности куповине повољније уралске нафте и нижих транспортних трошкова.