Економија

Oчекује се хаос на аеродромима у Европи уз кашњења и одлагања летова: У Београду ризична два датума

Министар Горан Весић јутрос је ненајављено обишао "Николу Теслу" и изјавио да неће да трпи јавашлук и да га не интересује шта се дешава на другим аеродромима у Европи
Oчекује се хаос на аеродромима у Европи уз кашњења и одлагања летова: У Београду ризична два датумаGetty © Jack Taylor

Широм Европе овог лета се може очекивати хаос на аеродромима уз кашњења и одлагања летова, a светски медији пишу да су људи који желе да путују авионом у наредним месецима упозорени на "изазовно" лето пошто се очекује да ће контрола ваздушног саобраћаја бити преоптерећена на многим кључним локацијама.

Европска организација за безбедност ваздушног саобраћаја "Јуроконтрол" издала је ово упозорење на почетку шпица летње сезоне, уз предвиђање да ће у наредних осам недеља широм Европе бити око 33.000 летова дневно, што је повећање од око осам одсто у односу на 2022. И српска ваздушна лука, уз своје актуелне проблеме, делиће судбину свих осталих аеродрома током ове сезоне, што би могло додатно да закомпликује путовања туристима.

После бројних проблема ситуација на београдском аеродрому се коначно ових дана поправила, али још није потпуно решена. Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић јутрос је ненајављено обишао "Николу Теслу" и изјавио да га не интересује шта се дешава на другим аеродромима у Европи и додао да је то данас својим присуством хтео и да покаже.

Он је поразговарао са запосленима и путницима о проблемима, односно гужвама које су настале због мањка запослених у сортирници пртљага.

Министар је обишао све аеродромске службе, а прво сортирницу пртљага, где је разговарао са људима који ту раде, како би из прве руке чуо шта су њихови проблеми и проверио да ли су испуњена обећања која је дао послодавац, француски "Ванси".

"Проблеме не смемо да гурамо под тепих, већ са њима морамо директно да се суочимо и да их решавамо. Знам да сам досадан концесионару и да реметим њихов комфор, али ја сам српски министар и нећу да трпим јавашлук на српском аеродрому", поручио је министар Весић.

Додао је да се нада да ће његов долазак на аеродром у "ненајављену инспекцију", мотивисати и друге учеснике у разговорима да се понашају на исти начин, саопштило је министарство.

У Холандији летови касне због олује Поли

Јаки ветрови пореметили су данас ваздушни и железнички саобраћај у Холандији, а на амстердамском аеродрому Шипхол, једном од најпрометнијих у Европи, отказано је око 300 летова, пренели су локални медији. Немачка метеоролошка служба је невреме изазвано фронтом ниског атмосферског притиска назвала Олуја Поли, а холандска метеоролошка служба (КНМИ) издала је црвени метео-аларм, уз упозорење на јаке ударе ветра брзине од 100 до 120 километара на сат.

Ово упозорење је од јутрос у 7.55 на снази на северу Холандије, у Флеволанд, Фризији и Ејселмеру, док је наранџасти метео-аларм проглашен на подручјима Зуид-Холанд, Гронинген, Дренте, Оверијсел, укључујући област Ваденских острва, пренео је Ројтерс.

Изазовно лето за европске аеродроме, али и за путнике

"Јуроконтрол" је саопштио да се очекују "велика преоптерећења" саобраћаја већином дана у многим важним регионима за авио-саобраћај, што може довести до кашњења и одлагања летова, као и коришћење дужих рута како би се избегла загушена подручја. Предвиђа се да ће број дневних лета бити нижи од рекордне 2019. године, али сада макар два фактора утичу на преоптерећење центара за контролу авио-саобраћаја.

Од 2019. је смањен број контролора летања и у многим деловима Европе нема довољно особља. Током пандемије Ковида 19 нагло је смањен авио-саобраћај, па су многи искусни контролори лета пронашли други посао. У међувремену за тај посао није обучено довољно људи како би се задовољила потражња.

Генерални директор "Јуроконтрола" Раул Медина, који је рекао да је "ово лето у Европи изазовно", указао је на други проблем – мање доступног простора за авио-саобраћај услед рата у Украјини и војних потреба.

Он је рекао да је повећана војна активност смањила количину расположивог ваздушног простора за до 20 одсто, због чега неки контролни центри управљају далеко већим саобраћајем услед промењених линија.

"Тајмс" пише да не треба занемарити ни опасност од штрајкова. Шефови авио-компанија рекли су да штрајкови контролора лета у Француској остаје једна од највећих претњи летњем ваздушном саобраћају, пошто не ремете саобраћај само у тој земљи, већ и широм Европе, јер летови морају да се преусмере ка другим земљама.

Авиосабраћај широм Европе брзо се приближава нивоима пре пандемије, а судећи према наводима "Јуроконтрола", лето би могло постати још хаотичније, оцењује "Индипендент", указујући да су Београд и Загреб међу градовима у којима се очекује преоптерећење.

Европска организација за безбедност ваздушног саобраћаја упозорила је на могуће проблеме у седам кључних центара за контролу летова током јула.

У Београду и Загребу, према подацима које наводи британски лист, велика оптерећења се очекују у суботу 8. и 15. јула.

У Атини и Ремсу се велика оптерећења очекују већином дана, у Будимпешти четвртком, петком и суботом, у Варшави петком, суботом и недељом, а у Никозији петком.

Компликације због избегавања ваздушног простора Русије

Контролори и планери летова су посебно под притиском у источној Европи, указује "Индипендент". Због рата у Украјини и затварања ваздушног простора изнад Русије и Белорусије за западне авионе многе уобичајене руте између Европе и Азије сада нису доступне.

На пример, авиони на линији између Хелсинкија и Сингапура раније су летели четири сата изнад Русије. Сада на тој линији авиони прво морају на југ до Бугарске, где морају да се боре за простор с летњим саобраћајем између западне Европе и Турске.

Истовремено, туристички центри у Европи су суочени с огромним бројем гостију, пише "Волстрит џурнал", указујући да су Италија, Шпанија и Грчка на путу да забележе рекордну туристичку сезону, али да нису сви у тим земљама срећни због тога – кажу "превише је".

Милиони Европљана и Американаца надокнађују изгубљено време путовања током пандемије од 2020. до 2022. Уз то, додаје амерички лист, очекује се да ће милиони кинеских туриста посетити Европу овог лета и јесени после укидања ограничења путовања у Кини.

У Италији ће, на пример, вероватно бити премашен рекордни број туриста и ноћења постављен у 2019, пре пандемије. Предвиђа се да ће број посета у периоду од јуна до септембра бити већи за 3,7 одсто у односу на исти период 2019. и за 30 одсто више него пре једне деценије. Шпански и грчки званичници такође очекују рекордну годину.
Та повећања су добродошли подстицаји економијама јужне Европе, које у великој мери зависе од туризма. 

Према компанији Алианц партнерс која, између осталог, пружа услуге путног осигурања, очекује се да ће број Американаца који путују у Европу овог лета порасти за 55 одсто у односу на прошлогодишње бројке – које су већ биле за невероватних 600 одсто веће него 2021.

Сва та потражња је изазвала скок цена – и авионских карата и хотела.
Према компанији Американ екпрес глобал бизнис тревел, цене хотела у Европи ће забележити највећи раст током 2023. године.

Летње лудило у Европи већ је почело у јуну, наводи Си-Ен-Ен, истичући да су многи европски центри били препуни туриста с распродатим хотелима, препуним музејима и ресторанима, посебно у градовима попут Барселоне, Рима и Париза.

image