Ове недеље лондонски аеродром "Хитроу" (ЛХР) најавио је да ће ограничити број путника који могу да пођу са аеродрома од средине јула до средине септембра. Ова најава долази након што су други европски аеродроми, попут амстердамског аеродрома "Шипхол" (АМС), објавили своја ограничења у путничком саобраћају, као резултат дугих редова и масовних кашњења и отказивања летова због којих су аеродроми у проблему. Саопштење са "Хитроа" долази након недеља растућих поремећаја у авио-саобраћају са којима се ваздушне луке све теже боре у јеку туристичке сезоне.
Од почетка јула одложен је готово сваки други лет са овог аеродрома, а врхунац је био прве суботе у јулу када је одложено више од 62 одсто летова. Иако стопе кашњења и отказивања обично порасту током пребукираних летњих месеци, ове године је то повећање ипак екстремно, јер летови касне чак 78 одсто у поређењу са летом 2019. године.
И са београдског аеродрома "Никола Тесла" од почетка сезоне су одложени, преусмерени или отказани летови због кварова на траци за пртљаг, забране точења горива због лошег времена, штрајкова на европским аеродромима, пожара на грчким острвима. Један од најтежих дана био је 23. јун, када је од 25 полазака "Ер Србије", свега три авиона одлетело ка свом одредишту са мање од пола сата кашњења, како су писали медији. По међународној статистици, он се не налази на листи ни међу најбољим, али ни међу најгорим ваздушним лукама у Европи.
Из Аеродрома "Никола Тесла" Београд за РТ Балкан кажу да се кашњења летова чешће бележе током летње сезоне, када је и број летова изузетно увећан у односу на зимску сезону, али не дају одговор на питања колико је летова од почетка јула каснило, а колико их је било отказано.
"Најчешћи разлози кашњења летова током зимске сезоне су одлеђивање и спречавање залеђивања авиона у току лета, метеоролошки услови на одредишном или полазишном аеродрому, као и слотови (унапред дефинисана обавезујућа времена током којих лет мора проћи кроз одређени ваздушни коридор или слетети на одредишни аеродром) услед метеоролошких прилика. Током летње сезоне, најчешћи разлози за кашњење су слотови, временске прилике (обустава снабдевања авиона горивом), кашњења приликом доласка у Београд, те чекање трансферних путника", наводе из Аеродрома "Никола Тесла".
Они додају да је београдски аеродром у првој половини године опслужио око 3,3 милиона путника, што је 53 одсто више него прошле године и 26 одсто више него у истом периоду 2019. године. У истом периоду, забележено је 38.286 летова, односно 31 одсто више него прошле године и 15 одсто више у односу на исти период 2019. године.
"Илустрације ради, просечан дневни број путника у јуну износио је близу 25.000, било је 260 летова дневно. Појединих дана јуна, на аеродрому је било за чак 10.000 путника и 90 летова више у односу на исте дане претходне године, а слична ситуације се очекује и у јулу и августу", кажу за РТ Балкан у највећој српској ваздушној луци.
Поремећај који мучи аеродроме широм Европе овог лета
"Хитроу" није сам у захтеву за прилагођавање распореда авио-компанија као резултат широко распрострањених кашњења, отказивања и сати дугих редова на безбедносним контролним пунктовима. И авио-компаније и аеродроми широм Европе борили су се да задовоље растућу потражњу за путовањима која је резултат скоро две године затворених граница и смањеног путовања током највећих таласа пандемије Ковида 19. Авио-компаније се боре да на време или уопште сервисирају редовне летове, јер се носе са недостатком особља на земљи и током лета. Аеродроми имају проблема са недостатком особља због чега су путници били у вишесатним редовима за безбедносне контролне пунктове и корисничку службу.
Према подацима које је објавио портал "Хопер Медиа", овог месеца аеродроми у Бриселу (БРУ), Франкфурту (ФРА) и Ајндховену (ЕИН) пријавили су најлошије временске перформансе великих европских аеродрома, са више од две трећине одложених летова, а на Међународном аеродрому у Франкфурту је отказано скоро 8% одлазних летова.
Иако нису доживели тако значајне поремећаје овог месеца и аеродроми у Бергаму (БГИ), Даблину (ДУБ) и Мадриду (МАД) извештавају о 3 до 15 одсто одложених летова и око 2% отказаних при поласку.
На листи аеродрома са најбољим перформансама у јулу на којој су углавном шпански и француски аеродроми, у Мадриду, Малаги, Паризу и Марсеју се види да ни њима у јулу није све текло глатко и да су имали проблема са организацијом. Иако су сврстани међу најуспешније, пријавили су кашњење сваког четвртог или петог лета (од 19 до 24 одсто), а док до 3,4 одсто летова нису реализовали.
Еуроконтрол је издао упозорење на почетку шпица туристичке сезоне и најавио да се очекује око 33.000 дневних летова широм Европе , што је повећање од око 8 одсто у односу на исти период прошле године.
Вили Волш, шеф Међународног удружења за ваздушни саобраћај, рекао је прошлог месеца да су авио-компаније озбиљно забринуте за контролу ваздушног саобраћаја и да је ситуација у јуну била 'много гора него иначе за ово доба године'.
"Имамо хаотичну ситуацију у којој видимо скоро свакодневне штрајкове контроле ваздушног саобраћаја, што ремети саобраћај не само у Француској већ и широм Европе, јер приморава авио-компаније да скрећу руте ка другим земљама", рекао је он.
Медина је делегатима на састанку Међународног савета аеродрома у Барселони рекао да је повећана војна активност смањила количину расположивог ваздушног простора до 20 одсто. Неки контролни центри обрађују много више саобраћаја због скретања летова.
Шта треба знати пре путовања у Европу овог лета?
Портал "Хопер" навео је неколико савета којих би требало да се придржавају туристи који путују по Европи овог лета. Неки од њих су:
Избегавајте путовање викендом - Ако покушавате да стигнете у УК, тактика која ће вам уштедети највише новца ће вам уштедети и највише главобоље. Само у последње три недеље, поласци почетком недеље у понедељак или уторак каснили су 21% ређе него суботом. Летите средином недеље, у понедељак или уторак, избегавајте скупе и претрпане дане викенда.
Летите рано у току дана - Бити на првом лету може помоћи да се смањи промена која ће ваш лет бити поремећен. Кашњења и откази се могу погоршати током дана, што ће знатно утицати на касније летове.
Узмите у обзир регионалне аеродроме - постоји много регионалних аеродрома ван главних градова на које путници могу да лете. Систем возова у већини земаља, а нарочито у Великој Британији може помоћи да се попуне све празнине за путнике који одлуче да лете на регионалне аеродроме.
Купите гаранцију за прекид лета - Уз осигурање у случају прекида лета, ако доживите сметње, можете одмах поново резервисати код другог превозника и отићи на следећи лет бесплатно или добити повраћај новца. "Хопер" је забележио пораст од 31 одсто путника који су додали гаранцију за прекид лета у своје резервације последњих недеља, због неизвесности на европским аеродромима.
У плану путовања направите простор за дан вишка - Увек је добра идеја да додате дан или два у своје планове путовања, како бисте били сигурни да можете стићи на одредиште на време (и са мало простора за померање).