"Фајненшел тајмс" је прошле недеље објавио да су највећа европска предузећа до сада изгубила више од 100 милијарди евра због одласка из Русије или смањивања послова у тој земљи. Ово је, упозорава лист, само делић праве цене.
Од 609 годишњих извештаја и финансијских извештаја које је "Фајненшел тајмс" проучио, у огромној већини се указује на драстичан пад профита, скок цена енергената и сировина и поремећаје у ланцу снабдевања. Многи су, такође, споменули значајан пораст сајбер напада. Други су рекли да се потрошачи удаљавају од еколошки одрживих производа како би уштедели новац.
Чак су и компаније које не послују у Русији - од "Делезеа", преко "Шведског телекома", до "Рајанера" - пријавиле пад профита, растуће трошкове производње и кашњења.
Другим речима, последице западних санкција Русији по многе европске компаније биће дубље и дуготрајније од трошкова напуштања онога што је било релативно мало тржиште.
Због тога се, без обзира на то да ли је у Русији било пословања, или не, многи сада припремају за дугорочну нестабилност и неизвесност. Русија је чинила око трећину прихода компаније "Текнип енерџиз", француског добављача енергетских услуга. Иако је група успела да надокнади велики део изгубљеног прихода фокусирањем на нове области, главни финансијски директор Бруно Вибер каже да менаџмент сада мора да буде много флексибилнији и агилнији.
Руско искуство је, такође, покренуло питања о ризицима на другим тржиштима, попут Кине.
"Постоји више непредвидљивости и волатилности", каже он. "Мораћемо да се у блиској будућности ухватимо у коштац са веома тешким изазовима".
У међувремену, познати брендови схватају да су изложени опасностима и на друге начине. "За већину компанија вредност бренда је већа од вредности било које имовине у Русији", каже Наби Абдулајев, партнер у стратешкој консултантској компанији "Контрол рискс".
Па шта се дешава ако су њихови производи повезани са руским политичарима или војницима? Чак и ако су престали да снабдевају то тржиште, познати брендови и даље пробијају пут до руских продавница преко независних увозника. "Ако медији региструју да (руски председник Владимир) Путин користи западне брендове, штета за тржишну вредност те компаније може бити већа од њене имовине у Русији", каже Абдулајев.
Европске компаније су већ претрпеле велики удар на профит као резултат западних санкција Москви, и ово није крај приче, поручује "Фајненшел тајмс" и, оптимистично, наводи да ће можда најдуготрајнија последица сукоба у Украјини за европски бизнис бити његово повећање ефикасности и конкурентности.