Економија

Нема опасности од несташице енергената у Србији: Изградња складишта значи резерве за 90 дана

Ако имате резерве за неких три месеца, чак и да дође до неких проблема са транспортом, имате довољно времена да се преусмерите на други начин, каже уредница портала "Енергија Балкана" Јелица Путникови
Нема опасности од несташице енергената у Србији: Изградња складишта значи резерве за 90 данаGetty © Janos Kummer / Stringer

Уредница портала "Енергија Балкана" Јелица Путниковић, изјавила је да Србија касни са изградњом складишта за сирову нафту, али да је добро што је почето да се ради на томе, јер то значи додатну енергетску сигурност за привреду и грађане.

Путниковић је Танјуг рекла да се Србија давно обавезала да обезбеди обавезне резерве сирове нафте и деривата до 31. децембра 2022, али да смо тек ове године, када је Европа почела да буде уплашена да може доћи до несташица сирове нафте и деривата, и ми почели да размишљамо да направимо веће резерве.

"Изградњом резервоара складишта нафтних деривата у Смедереву, како је недавно најавила министарка енергетике Дубравка Ђедовић, у којима ће моћи да се складишти 100.000 тона сирове нафте, показује да држава сада надокнађује оно са чим је требало почети раније и Србија ће врло брзо испуњавати услов да има резерве сирове нафте за 90 дана", рекла је Путниковић.

Она је подсетила и на одлуку која постоји да нафтне компаније у Србији које имају своје пумпе имају резерве за пет дана промета, што такође како је нагласила, даје сигурност да земља неће бити у опасности ако дође до неке веће несташице.

"Ако имате резерве за неких три месеца, чак и да дође до неких проблема са транспортом, имате довољно времена да се преусмерите на други начин", казала је Путниковић.

Према њеним речима, добра ствар је и то што ће се градити и нафтовод до Мађарске, између Новог Сада и места Алђе, којим ће Србија бити повезана на нафтовод "Дружба" и тиме добити још један правац снабдевања тим енергентом.

Тим нафтоводом, како додаје, сада се из Русије према европским потрошачима нафта допрема копненим путем.

Нафтовод "Дружба" је најдужи на свету, протеже се на 4.000 километара између Русије и Немачке једним краком, док други иде ка Мађарској.

Саговорница Танјуга верује да ће држава наставити да и даље одређује највишу малопродајну цену за једну врсту бензина и за једну врсту дизела, како би заштитила и привреду и грађане.

"Има неких који тврде да би слободно тржиште довело до тога да гориво на пумпама буде јефтиније, али држава има своје разлоге, а то је пуњење буџета, и због тога не одустаје од контроле цена", рекла  је уредница "Енергије Балкана".

Она је подсетила да је цена сирове нафте на светском тржишту од априла стално у порасту, што је изазвало забринутост код грађана и код нас и у региону.

Међутим, како је истакла Путниковић, озбиљни аналитичари су мишљења да тренутни ниво цена овог енергента одговара великим играчима на глобалном тржишту и не би требало да расте.

"Нема опасности од несташица нафте и мислим да ће њена цена остати између 80 и 90 долара за барел. То је цена која одговара великим произвођачима, док је нама као грађанима који купујемо нафту свакако увек боље да буде јефтинија", рекла је она.

Путниковић је нагласила и да Србија не треба да брине када је реч о гасу у наредном периоду, јер, како каже, наша земља има редован доток тог енергета кроз "Турски ток".

"Имамо и непотрошене резерве гаса у Банатском двору, складишта се редовно и допуњују, а закупљени су и нови капацитети, тако да не би требали да имамо никаквих проблема што се тиче снабдевања гасом у наредном периоду", рекла је она.

Путниковић није могла да каже колика ће цена гаса бити, односно да ли ће доћи до поскупљења.

"Вероватно ће доћи до поскупљења, али то је веома тешко прецизирати и било шта рећи о томе, јер има врло пуно покушаја да разни шпекуланти зараде више", навела је она и додала да цена зависи и од тога хоће ли држава направити нови аранжман са Русијом и по којој цени.

image