Ограничење цена руске нафте, које је наметнула Група 7 (Г7), покушава да смањи приходе Москве од извоза, који би могли да се користе за финансирање конфликта у Украјини, извештава "Фајненшел тајмс".
Руске компаније путем надуваних трошкова транспорта зарађују далеко више него што би то могле само продајом сирове нафте Индији, тврди ФТ, сугеришући да је ово само у једном кварталу донело Русије можда више од милијарду долара.
Раније је изгледало да Русија у трговини нафтом са Индијом поштује западна ограничења, уведена након почетка конфликта у Украјини.
Руски произвођачи нафте заиста продају нафту Индији испод границе од 60 долара по барелу. Али, када се томе додају надувани трошкови превоза, произвођачи из Русије и трговци са којима послују руске компаније зарађују далеко веће суме.
Како заобићи западна ограничења
Анализа трговине нафтом из руских лука на Балтику ка Индији показује да су ове цене, у комбинацији са накнадама за транспорт нафте бродовима повезаних са Русијом, током само три месеца вероватно премашиле 1,2 милијарде долара.
Бенџамин Хилгенсток, сарадник на Кијевској школи економије (КСЕ), који прати избегавање горње границе за руску нафту, изјавио је: "Пренадувани трошкови транспорта доводе до велике забринутости, јер заобилазе режим ограничења цена."
Ограничење цена за руску нафту, коју је наметнула Г7, не намеће ограничења на трошкове превоза.
Подаци руских царина, од децембра до краја јуна, показују да је у руским балтичким лукама просечна цена сирове нафте, која се испоручује Индији, износила око 50 долара по барелу. Међутим, подаци индијске царинске службе показују да су цене које су се у Индији стварно наплаћивале, такозвана цена трошкова, осигурања и возарине (ЦИФ), у истом периоду износиле 68 долара.
Светске цене нафте, које су у просеку током овог периода износиле око 79 долара по барелу, показују раст од 18 долара за нафту којом се тргује између руског Балтика и Индије.
Подаци којима располаже агенција за одређивање цена "Аргус" показују велики распон. "Аргус" процењује да је просечна цена уралске нафте била виша за 14,90 долара по барелу у Индији него на Балтику. Ово је више од "Аргусових" процена стварне цене испоруке, која је у просеку износила око девет долара по барелу.
Према компанији за анализу података "Кплер", произвођачи нафте „"Лукоил" и "Росњефт" нафту директно продају индијским рафинеријама. У другим случајевима, продајом управљају трговачке компаније које имају везе са неколико руских нафтних компанија.
Руска флота танкера
"Кплер" процењује да је Русија испоручила 108 милиона барела из Балтика у Индију, користећи 134 брода. Такође, "Аргус" процењује да су у том периоду цене комерцијалног транспорта у просеку износиле девет долара по барелу, што значи да би укупна зарада на ценама могла износити око 800 милиона долара.
Хилгеншток је додао: "Ако руске нафтне компаније и трговци пристану на овакве уговорне услове, морамо претпоставити да део тога преузима Русија, без обзира да ли Русија поседује танкере, или не."
Русија има свој удео у флоти танкера. Од 134 брода, за које "Кплер" тврди да су од маја до јула превозила руску нафту, ФТ је, путем осигурања, власништва или документације о управљању, успео да 23 брода повеже са руским компанијама.
Већином бродова управља "Сан шип менаџмент", који се налази под санкцијама ЕУ и Британије због својих веза са "Совкомфлотом", огромном руском државном компанијом која поседује флоту танкера.
ФТ је идентификовао још 26 пловила које су од почетка конфликта купили разни власници. Међутим, њихови стварни власници су скривени, а углавном су лоцирани на Маршаловим острвима и у Либерији.
У три месеца до јула, око 40 одсто нафте испоручене са Балтика превезла је флота повезана са Русијом. Процене трошкова превоза, које је дао "Аргус", показују да је током квартала ова флота зарадила више од 350 милиона долара.
Додајући томе 800 милиона долара, за које су накнаде транспорта биле надуване, то значи да су руски субјекти можда остварили милијарду долара више у том периоду.
Индија купује четвртину руске нафте
Индија сада чини око четвртину руског извоза сирове и рафинисане нафте. Руски глобални извоз нафте за ова три месеца вредео је укупно 39 милијарди долара, према Међународној агенцији за енергију.
Одржавање цена испод горње границе омогућило је Русији да користи и бродове који су осигурани код западних компанија.
Међутим, број западних бродова опада, што је последица раста међународних цена сирове нафте за 15 одсто, на близу 85 долара по барелу. "Аргус" процењује да су просечне котиране цене у великој балтичкој луци Приморску, прошлог месеца порасле изнад 60 долара.
Ово отежава компанијама повезаним са Западом да транспортују нафту ако се придржавају ограничења.
Међународна агенција за енергетику саопштила је у петак да су приходи од извоза нафте из Русије у јулу достигли највиши ниво од увођења ограничења, чак и без урачунавања надуваних трошкова транспорта.