Удружење друмског саобраћаја "Србијатранспорт" Горан Алексић изјавио је да Србији недостаје 20.000 професионалних возача и оценио да је тешко очекивати да ће у наредних пет година проблем бити ублажен. Према његовим речима, Србија треба да обучи и образује бар 4.000 возача на годишњем нивоу.
"Хиљаду возача треба да дође из средњих стручних школа, а три хиљаде из система из друштва кроз Центре за стручну професионалну компетенцију", рекао је Алексић.
Навео је да je новим законом снижена старосна граница само за оне који прођу изузетно квалитетну обуку.
"И они ће до пуне старосне границе - возачи камиона до 21 године, а аутобуса до 24, моћи да раде само у националном саобраћају", рекао је он и навео да ту квалитетну обуку креира Агенција за безбедност саобраћаја.
Према његовим речима, у Србији сада постоје 26 центра за стручну професионалну компетенцију.
"Врло брзо ћемо имати више од 60 центара чиме ће бити покривена цела Србија. Раније је обука трајала седам сати теоретске наставе и 15 сати вожње у ауто-школи. Сад траје 140 сати, то је темељна обука која учи младе како се вози у кривини, по киши, узбрдо, низбрдо, како се одржава возило", рекао је Алексић.
Навео је и да транспортна привреда има изузетно квалитетну сарадњу са министарствима грађевинарства, саобраћаја, унутрашњих послова, Агенцијом за безбедност саобраћаја.
"Морамо озбиљно да размишљамо о повећању зарада. Зараде које су већ довољно велике створиће атрактивно занимање које ће Србији обезбедити довољан број професионалних возача како би испунили захтеве производне приведе, индустрије и грађана", рекао је Алексић.
У Србији, како каже, постоји 175.000 лиценцираних возача, од чега је део у иностранству, док се део бави такси превозом.
"Процењујемо да је ангажовано око 100.000 професионалних возача и тај недостатак од 20.000 возача, који се кумулирао годинама огроман је", рекао је он и додао да је МУП прихватио са великим разумевањем њихову иницијативу, а што постоји у ЕУ - снижавање старосне границе због недостатка професионалних возача. Према његовим речима, сада постоји недостатак конкуренције и селекције.
"Више нема ригорозних контрола, психотестова, јасно је да је угрожена и безбедност саобраћаја и сама делатност, јер нема ко да ради. Велики узрок тога је што су професионални возачи отишли у иностранство у земље које су на време сагледавале потребе своје привреде и доносиле мере које су им у интересу, и сада су наша држава, наша влада и наши људи у институцијама препознали да морају да доносе мере у интересу привреде и друштва", рекао је директор "Србијатранспорта".
Одмах се са Б може полагати за Д категорију, навео је и додао да жене сада лако могу да управљају аутобусима, мењачи су аутоматски, удобни су за вожњу, а зараде прилично високе.
Према његовим речима, неко ко ради за минималац, ако је здрав и способан може да пређе и да ради далеко квалитетнији посао него што сада ради.
Алексић, на питање колико возача је у иностранству и како то да смо дошли до тога да наши возачи одлазе, а да нас возе странци, каже да када неко оде да ради у Немачку треба да зна да ће тамо имати зараду мању од лекара, професора, јер су тамо услуге режије много високе.
"Возачи у Немачкој нису на оваквом нивоу зарада на ком су у Србији, и остаје им релативно мало новца од 2.000 или 2.500 евра колика је плата. Мора да се зна и да су казне за прекршаје драматично веће - од три до 10 пута веће него у Србији. Има доста возача који се враћају, посебно ако оду сами", поручио је Алексић.
Подсетио је да у Србију долазе возачи из Индије, Шри Ланке, других крајева и тврди да пролазе кроз веома квалитетну селекцију.