Економија

"Ер Србија" поново шири крила под окриљем државе: Шта значи "Етихадов" лет из Србије

Министар финансија Синиша Мали је изјавио да "Етихад" излази из власништва због својих пословних одлука, али да је на држави Србији да даље развија своју компанију
"Ер Србија" поново шири крила под окриљем државе: Шта значи "Етихадов" лет из Србије© Ер Србија

"Ер Србија" се поново вратила под окриље државе. Протеклих година "Етихад ервејз" се постепено повлачио и смањивао удео у власништву, које је на крају износило свега 16,42 одсто. Економисти сматрају да је то добра вест, али је узимају са дозом резерве, јер још увек нису познати детаљи трансакције.

Министар финансија Синиша Мали је изјавио да "Етихад" излази из власништва због својих пословних одлука, али да је на Србији да даље развија своју компанију. Он је рекао да следи набавка великих авиона и отварање нових дестинација. Није, међутим, наведено колико је нашу земљу коштао излазак арапске компаније из власништва.

Подсетимо, Александар Вучић, који је тада био први потпредседник Владе Србије и генерални директор компаније "Етихад ервејз" Џејмс Хоган потписали су у августу 2013. године уговор о стратешком партнерству којим се предвиђа да "Јат ервејз" промени име у "Ер Србија" и да "Етихад" постане власник 49 одсто нове компаније.

"ЈАТ је био компанија која је била призната у свету, али је због санкција и свих проблема касније дошла у веома тешку позицију, па је држава нашла решење, да ступи у партнерство са 'Етихадом' и сада је ситуација много боља. Ако такву компанију враћате у своје власништво, вест је на прву лопту, сама по себи јако добра. Да бисмо могли да ценимо на другу лопту, морали бисмо да имамо много више информација. То значи да морамо да знамо колико нас то кошта, колико је држава уложила од када је 'Етихад' ушао у 'Ер Србију', шта тачно преузимамо и какве су наше обавезе у будућности", каже професор Љубодраг Савић са Економског факултета у Београду.

Он напомиње да је, без сумње, "Ер Србија" обезбедила више дестинација, боље авионе и да се позиционирала на саобраћајном небу Европе и света.

"То су све, наравно, добре вести, али у интересу државе и грађана је да Влада Србије објави документа о томе колико смо уложили, колико је људи запослено, шта смо добили и на крају шта преузимамо. Да се направи једна ригорозна економска анализа, која каже добили смо компанију 100 одсто у власништву, која је сасвим солидна, а то нас је коштало - толико", сматра Савић.

До периода пре пандемије "Ер Србија" је пословала позитивно. У 2019. бележи нешто више од девет милиона евра профита, али истовремено и државну помоћ од око 20 милиона евра. Медији су писали да је током пет година пре пандемије држава у "Ер Србију" из буџета "проследила" око 200 милиона евра.

Од септембра прошле године, држава је званично власник 83,58 одсто ове авио-компаније, док је удео "Етихад ервејза" био 16,42 одсто. Тада је држава повећала свој удео у власништву у националном авио-превознику уплативши 1,82 милијарде динара, што је било 15,47 милиона евра. Заједно са претходном докапитализацијом из децембра 2020. године, држава је свој улог у капитал 'Ер Србије' тада повећала за укупно 115,47 милиона евра.

Професор Економског факултета Драган Ђуричин изјавио је данас да су трендови у авијацији позитивни у последње време, тако да им се Србија прикључује на најбољи начин.

"Познато је да државу чине химна, застава, устав и национална авио-компанија. Стратешка сарадња са 'Етихадом' је била добар потез, јер је подигла ниво активности 'Ер Србије', као и број авиона у флоти. Преузимање власништва је опредељено интересима Србије и интересима њеног стратешког партнера, који је давао авионе на лизинг. То показује снагу наше земље и њене финансијске могућности, да преузме стопроцентно власништво, са којим може да прави нове врсте стратегијских алијанси са новим компанијама", рекао је Ђуричин за Танјуг.

Десет година "Ер Србије" у бројкама

Пре неколико дана, 26. октобра "Ер Србија" је обележила десет година од када је покренута, под новим именом и са новим визуелним идентитетом. Из компаније су тада саопштили да је пословање потпуно трансформисано, да је удвостручен број дестинација у мрежи, тако да "Ер Србија" у путничком и теретном саобраћају данас лети до више од 80 редовних и чартер дестинација у Европи, на Медитерану, Северној Америци, Азији и Африци. Уведене су и три интерконтиненталне дестинације – Њујорк, Тјенђин и Чикаго.

"Комплетно је обновљена флота компаније и тренутно је чине два широкотрупна ербаса А330-200, 13 ускотрупних авиона из породице ербас А320, као и седам турбоелисних АТР авиона за регионалне летове.

"Ер Србија" је у октобру премашила број од 3,5 милиона превезених путника од почетка године, а очекује се да би до краја 2023. могао да буде надмашен и апсолутни рекорд од четири милиона превезених путника у једној години, што је више него троструко у односу на последњу годину пре покретања "Ер Србије". У протеклој деценији, српска национална авио-компанија укупно је обавила више од 310.000 летова и превезла више од 25 милиона путника.

"Са најмлађом флотом у региону, више од 1.400 запослених и јасно дефинисаном стратегијом одрживог развоја настављамо у још бржем ритму, спремни да се прилагодимо свакој промени на тржишту, да послујемо профитабилно и константно унапређујемо услугу у интересу наших путника", рекао је Јиржи Марек, генерални директор "Ер Србије".

У 2023. години, "Ер Србија" је оборила све рекорде у броју реализованих летова и дестинација до којих компанија лети. Од почетка године, покренуто је више од 20 нових дестинација и обављено је више од 36.000 летова. Из компаније наводе да су прелиминарни финансијски резултати показали да је у првој половини године забележен профит од 22,4 милиона евра, што је практично на нивоу профита за целу 2022. годину.

image