"Фајненшел тајмс": Турски терминал одакле Русија продаје нафту америчкој војсци

Постројење у Дортиолу цвета док се рафинисана горива из Москве испоручују западним купцима упркос ембаргу ЕУ

Смештено међу засадима поморанџи дуж јужне обале Турске, налази се постројење одакле се руска горива испоручују европским купцима, а наводно и америчкој војсци.

Током већег дела свог постојања, терминал "Дортиол", био је релативно успавана станица, фокусирана на извоз ирачке сирове нафте која је у објекат стизала камионима. Са сукобом у Украјини све се променило. Између марта и јуна 2022. терминал је примио само три пошиљке нафте морским путем, из Израела, Египта и Грчке, према подацима агенције за праћење бродова "Кплер".

Затим, од јула те године, када су прва западна ограничења на руске енергенте почела да ступају на снагу, испоруке нафте у "Дортиолу" су порасле, пише "Фајненшел тајмс" и додаје да је Специјална војна операција у Украјини отворила могућности за земље и компаније које су још увек у могућности да тргују са Москвом.

Већина нафте која стиже на терминал морем је рафинисано гориво из Русије, а велики део се потом отпрема у Европу, супротно санкцијама ЕУ, кажу стручњаци.

Амерички сенатори су чак изразили забринутост да је "замаскирана руска нафта" из "Дортиола", прерађена у гориво у грчкој рафинерији коју она снабдева, завршила у америчким ратним бродовима. "Овај лавиринт од терминала у Русији до америчке флоте је готово сигурно намерно направила Русија како би заобишла санкције", тврде амерички сенатори Марко Рубио и Меги Хасан у писму министру одбране.

У ЕУ је увоз рафинисане руске нафте забрањен од фебруара прошле године, а сирове од претходног децембра. Али, обрасци трговине у "Дортиолу" и ван њега показују како рафинисани производи улазе у блок неометано.

"Глобал терминал сервисес", власник "Дортиола", навео је да делује као "независни терминал за складиштење" и да није укључен у трговину. Компанија је саопштила да нема ни "овлашћења ни одговорности" да надгледа крајње одредиште нафте која се креће кроз њена постројења.

Откако су ЕУ и Г7 увели ограничења на трговину нафтом у Москви, Турска је постала кључно средиште за руску сирову и рафинисане производе. Сада је трећи највећи прималац руске нафте после Индије и Кине и највеће тржиште за руске рафинисане производе.

У неким случајевима, Турска је била у могућности да са попустом увезе руска горива као што је дизел и тако задовољи домаћу потражњу, док је профитабилно извозила дизел произведен у турским рафинеријама купцима у Европи. У другим случајевима, као што је у "Дортиолу", рафинисана горива из Русије отпремана су у Европу без икакве значајне трансформације, што је кршење санкција ЕУ које забрањују такав увоз.

Према подацима "Кплера" 2023. године, отприлике 85 одсто нафте испоручене из "Дортиола" отишло је у Европу, углавном у Грчку, Белгију и Холандију.