Март је традиционално месец када возачи највише размишљају о куповини новог аутомобила због "сајамске грознице", која почиње сутра, када се за посетиоце отвара Сајам аутомобила у Београду. У раскораку између жеља и могућности многи ће се и овог пута ипак одлучити за половне аутомобиле, јер на крају је ипак пресудна дебљина новчаника.
Вечита дилема – да ли се више исплати купити нови или полован аутомобил последњих година је додатно продубљена због раста цена половњакa, које су сада веће и за 20 до 30 одсто него пре пандемије. С друге стране, за кредитне купце, камате су и даље високе, па се нерадо задужују.
Генерални секретар Српске асоцијације увозника возила и делова Борис Ћоровић каже за РТ Балкан да су цене нових аутомобила у односу на прошли сајам у просеку веће од 5 до 10 одсто, што због регулатора у Европској унији, који захтевају додатну опрему на возилима, што због опште инфлације и пораста цена сировина и транспорта.
Посетиоце највише занимају цене и попусти, а Ђоровић каже да већина увозника има специјалне сајамске понуде.
"Неко нуди попуст, неко додатну опрему, неко бесплатне сервисе. Цене аутомобила су од 14.500 евра, па до више од 300.000 евра. Има и аутомобила који су доступни просечном српском купцу. Традиционално се најбоље продају најјефтинији и најскупљи премијум брендови и очекујемо да ће тако бити и ове године", каже Ђоровић.
"Кија Ауто" на пример, нуди неколико модела по сајамској цени, од 18.299 евра за модел "сид" (ceed), "спортаж" (sportage), који је 24.399 евра. Модел "џили кулреј" (geely coolray) ће имати премијеру на српском тржишту, а стартоваће са ценом од 26.999 евра.
"Гранд Моторс" осим специјалних цена нуди фиксну каматну стопу од 5,39 одсто, седам година гаранције и испоруку купљеног модела одмах.
Према подацима Српске асоцијације увозника возила и делова посетиоци ће моћи да се одлуче и за неки од "Фијат Ултимо" модела који завршавају животни циклус. Ласт минит понуда важи за четири модела, чије ће цене бити од 12.950 до 20.790 евра.
Продавци преко банака нуде кредите са роком отплате од 13 до 84 месеца са фиксном ратом у еврима или динарима, као и могућност куповине на лизинг од 48 до 72 месеца са фиксном ратом.
"Правна лица се одлучују за нове аутомобиле, а грађани углавном за половна возила. Ми смо тржиште половних аутомобила и 81 одсто годишње продаје су половна, а око 19 до 20 одсто су нова возила. Свакако је боље купити нов аутомобил, због трошкова одржавања, али потпуно треба да смо свесни да то није и достижно већини грађана", напомиње Борис Ћоровић.
Он каже да је просечна старост аутомобила који се код нас увози 16 година и да су то углавном аутомобили који су прошли по неколико стотина хиљада километара.
Петар Живковић, генерални секретар Асоцијације аутомобилских новинара Србије наводи да су скочиле цене и нових и половних возила, а да се сада увозници довијају како да привуку већи број купаца.
"Биће доста попуста, али је опет питање са колико новца возачи располажу. Можда два или три модела су у понуди по цени од 15.000 до 16.000 евра. Увели су и неке бескаматне кредите до 10.000 евра. Купац да учешће и на преостали део до 10.000 евра не плаћа камату, а на остатак има камату. И дужина гаранције је продужена, пре је било на три или 5 година, после седам, а неки произвђачи сада нуде и 10 година", наводи Живковић.
Он истиче да, када је у питању продаја, убедљиво предњаче половњаци, јер на један нови долазе четири или пет половних. Годишње се прода 120.000 половних, а само 24.000 нових возила у Србији.
"Ми смо специфично тржиште, између 60 и 70 одсто увоза су возила са Евро 3 и Евро 4 моторима, који су стари. Нова возила су поскупела од 30 до 50 одсто у последње две-три године, а половњаци држе тај корак и високе цене. Возачи су у дилеми да ли купити полован ауто стар две године, па уштедети 10.000 или 15.000 евра или дати више пара за ново возило. Свим аутомобилима процентуално цена пада исто, али је код тих скупљих модела разлика у новцу много већа. За нови ауто од 100.000 евра, следеће године не може да се добије ни 90.000 евра", објашњава Петар Живковић.
Шта купују наши возачи?
Анализа рађена у оквиру Онлaјн сајма нових аутомобила и мотоцикала, који се одржава на сајту Половни аутомобили до 15. априла, показује да је у прва два месеца ове године продаја путничких аутомобила физичким лицима порасла за 30 одсто у односу на исти период прошле године.
"Према подацима прикупљеним у сарадњи са "Кјуб тимом" током јануара и фебруара грађани су купили 1.114 путничких аутомобила, док је током прва два месеца прошле године продато 855 аутомобила из салона. Ако је судити по продајним резултатима у јануару и фебруару, у 2024. на домаћем тржишту очекује нас раст продаје нових аутомобила. И то не само код компанија, које су годинама уназад највећи купци, већ и код грађана", каже Петар Величковић, менаџер за односе са јавношћу "Половних аутомобила".
Док укупна статистика показује да се код нових путничких аутомобила највише купују модели "Шкоде", возачи у приватној режији имају нешто другачија интересовања.
У прва два месеца ове године најпродаванији су "хјундаји тускон" и "тојота јарис крос", док је "Шкодин" модел "камик" на трећем месту. Следе их "дачиа сандеро", и "Тојота" са још једним моделом "корола".
Купцима су најинтересантнији аутомобили са мањом кубикажом. Конкретно, највише возила продатих у јануару и фебруару је са запреминама мотора између 1.300 и 1.500 кубика, а одмах за њима су возила чији мотори не прелазе 900 кубика. Ови резултати су очекивани, пре свега јер такви мотори нису више тако велики потрошачи горива, а истовремено су за таква возила нижи трошкови регистрације.