Aуто-пут кроз Београд постао мото-пут: Шта то значи за возаче, које су максималне брзине?

Ступањем на снагу нове Уредбе о категоризацији државних путева коначно је решен статус деонице од петље Београд (Добановчка петља), преко Мостара до Бубањ потока

Некадашњи ауто-пут кроз Београд постао је и званично мото-пут или како се још назива "брза саобраћајница". Ступањем на снагу нове Уредбе о категоризацији државних путева коначно је решен статус деонице од петље Београд (Добановчка петља), преко Мостара до Бубањ потока.

Претходном Уредбом, која је усвојена у октобру прошле године, укинут је статус ауто-пута за ту деоницу и проглашена је за државни пут другог Бе реда. То је изазвало полемику у јавности, јер је на путевима тог ранга дозвољено кретање пешака, бициклиста, тротинета, пољопривредне механизације.

Новом Уредбом која је објављена у Службеном гласнику 22. марта деоница кроз Београд добила је статус мото-пута.

А шта је заправо мото-пут? Мото-пут је највиши ранг државног пута, одмах испод ауто-пута. Дозвољена максимална брзина за кретање возила је 100 километара на час. На путевима тог ранга забрањено је кретање пешака, бициклиста, мотокултиватора, трактора, комбајна.

Закон о безбедности саобраћаја каже да мото-пут, као и ауто-пут има зауставну траку и да је кретање зауставном траком забрањено. То је државни пут намењен за саобраћај мотоцикала, путничких аутомобила, теретних возила и аутобуса.

Промена категорије пута са собом носи и промену саобраћајне сигнализације у овом случају вертикалне сигнализације. На сваком укључењу на нови мото-пут мора стајати вертикални саобраћајни знак који информише учеснике у саобраћају да улазе на мото-пут, а не на ауто- пут.

Постављање нових саобраћајних знакова у надлежности је ЈП "Путеви Србије", а док они то не ураде из Агенције за безбедност саобраћаја поручују да се учесници у саобраћају понашају у складу са тренутном вертикалном сигнализацијом на путу.

Шта се мења за учеснике у саобраћају?

Мирко Коковић, помоћник директора Агенције за безбедност саобраћаја каже да учесници у саобраћају треба да знају да многа правила која важе на ауто-путу важе и на мото-путу.

"Крајња лева трака је трака за претицање и њом није дозвољено кретање возила. Оно што је битно нагласити јесте да је максимална дозвољена брзина кретања возила на мото-путу 100 километара на час, што не значи да ће толика брзина бити дозвољена кроз Београд, односно остаће 80 километара на час као и до сада, јер се пролази насељено место", каже Коковић за "Еуроњуз Србија".

Појашњава да иста правила остају да важе и за зауставну траку кроз Београд.

"Кроз Београд зауставна трака је испрекидана и где год имате испрекидану траку ви можете да је сечете. Свака неиспрекидана трака или пуна линија, не сме да се сече", појашњава он.

Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја каже да је добро што је саобраћајница од Добановачке петље до Бубањ потока добила статус мото- пута.

"У односу на навике возача, који су навикли да тај пут има статус ауто-пута, практично се не мења ништа. Добро је што је Влада Србије донела одлуку у овом тренутку, јер да је остао статус државног пута другог Б сада када долази топло време ту би могли да се појаве пешаци, мотоциклисти", каже за "Еуроњуз Србија" Окановић.

Убрзавање саобраћаја

Појашњава да учесници у саобраћају и даље имају навике од ауто-пута и да је сада био прави тренутак да се Уредба измени. Сматра да је једина мањкавост то што ће на деоници пута од Бежанијске косе до Аеродрома морати да се смањи брзина са 130 километара на сат на 100 километара на сат.

"То је можда једина мањкавост ове одлуке, али можда ће се и за то наћи неко решење. Такође, мото- пут има зауставну траку као и ауто-пут. Од суботе зауставна трака не може да се користи. Казна за вожњу у зауставној траци је од 20.000 до 40. 000 динара, шест казнених поена, плус два месеца забране вожње", прича Окановић.

Идеја нове категоризације пута кроз Београд је да се убрза саобраћај. То што је та деоница задржала највиши ранг државног пута, одмах испод ауто-пута, значи и да неће бити лако да се дође до нових прикључака (укључења и искључења) на мото- пут, што успорава саобраћај.

"На сваком путу мора да се одобри прикључак, када су у питању локални путеви и државни путеви. Што је виши ранг пута и заштита је на неком вишем нивоу, теже се испуњавају услови за прикључак", објашњава Окановић.

Идеја је да та деоница државног пута, од Добановачке петље до Бубањ потока, постане градска саобраћајница. Да би се то догодило, како су раније објаснили из ЈП "Путеви Србије", потребно је да се донесе одлука о томе. Одлуку доноси Град Београд уз сагласност надлежног министарства.