"Блумберг": Санкционисање руског течног гаса обиће се ЕУ о главу

Идеја ЕУ да забрани руским бродовима да користе ЕУ луке за трансфер течног гаса могла би да се подведе под "скупља дара него мера", оцењује "Блумберг"

Од почетка Специјалне војне операције у Украјини, Европа тражи начина да сасече руске приходе од продаје енергената и истовремено сачува буџет својих грађана и своје индустрије. Сада су смислили нови план: забрану употребе ЕУ лука за  реекспорт течног природног гаса (ЛНГ).

Руски произвођач "Новатек" користи луке у ЕУ како би пребацио ЛНГ са бродова за поларне воде на конвенционалне танкере. Иако забрана приступа лукама неће спречити терет да стигне у Европу - где је увоз ЛНГ-а из Русије заправо порастао и сада има удео од 13 одсто укупног тржишта - отежаће слање у Азију и потенцијално наљутити купце попут Кине или Индије.

Брисел ће ову идеју разматрати у оквиру 14. пакета санкција, пише "Блумберг" и упозорава да би овај план, ако буде одобрен, само довео до још веће циркулације руског горива у Европи и изазвало главобоље европским логистичким компанијама које имају дугорочне уговоре, али и политичку реакцију земаља које купују руски гас.

Уз то, "Новатек" би једноставно могао да истовари гас намењен Азији у Европу и са других локација снабде азијске купце. То би, каже Џејмс Вадел из компаније "Енерџи аспектс", отворило простор да се европске владе оптуже да повећавају своје испоруке руског ЛНГ-а док тврде да покушавају да их смање.

Русија, која се показала прилично сналажљивом у заобилажењу западних санкција, могла би да пребацује гас са брода на брод у близини Мурманска, а такође може да користи свој Северни морски пут током лета када се лед топи и разни бродови могу да приступе постројењима.

Са друге стране, европске компаније попут немачког СЕФЕ-а, "Шела" или "Тотал енерџиза", које имају дугорочне уговоре за руски гас (који истичу 2038. и 2041) могле би да се нађу у правним проблемима ако трансфер буде прекинут.

Другим речима, закључује "Блумберг", идеја санкционисања протока руског гаса могла би да "упали" и отежа и поскупи слање ЛНГ-а у Азију, али сва је прилика да неће.