Европска инвестициона банка (ЕИБ) је данас у присуству високих званичника Владе Црне Горе и Европске уније потписала финансијски уговор вредан 75,5 милиона евра за реконструкцију 167 километара дуге деонице барске пруге између Бара, Подгорице и Врбнице на граници са Србијом.
Догађају су присуствовали директор ЕИБ Глобал за проширење и суседство Лионел Рапај, министар финансија Црне Горе Новица Вуковић, министар саобраћаја и поморства Црне Горе Филип Радуловић и амбасадорка Европске уније у Црној Гори Оана Кристина Попа.
Како се наводи у саопштењу ЕИБ-а, финансијски пакет Европске уније који је одобрен у оквиру иницијативе Тим Европа покрива 95 одсто процењених трошкова пројекта и састоји се од зајма Европске инвестиционе банке од 40 милиона евра и два гранта у укупном износу од 35,5 милиона евра обезбеђена кроз Инвестициони оквир за Западни Балкан.
Влада Црне Горе доприноси реконструкцији са 4,5 милиона евра из сопствених средстава.
"Инфраструктурна побољшања дуж проширене Трансевропске транспортне мреже (ТЕН-Т) ће побољшати железнички капацитет, ефикасност и безбедност, што ће донети корист за више од милион путника годишње и за међународни теретни саобраћај", истиче се у саопштењу.
Поред тога, пројекат ће такође промовисати прелазак са друмског на железнички саобраћај и тиме допринети одрживијем систему транспорта у Црној Гори.
Потпредседник Европске инвестиционе банке Кирјакос Какурис је том приликом рекао да је проширење инфраструктуре железничког саобраћаја кључно за регионалну интеракцију на Западном Балкану и да због тога представља приоритет како за Европску унију, тако и за Владу Црне Горе.
"Овај пројекат се заснива на досадашњој подршци Европске инвестиционе банке за деоницу између Бара и Врбнице, главне железничке пруге у Црној Гори, али и на нашим недавним улагањима у стратешке железничке коридоре у Србији, Северној Македонији и Албанији, са циљем да се обезбеде боље и брже везе унутар региона и са Европском унијом", нагласио је Какурис.
Министар финансија Црне Горе Новица Вуковић је навео да његова земља жели да у партнерству са Европском инвестиционом банком подстакне развој инфраструктуре да би на тај начин убрзала сопствени привредни раст.
"Према овогодишњем закону о буџету, ЕИБ ће уз Европску банку за обнову и развој финансирати реконструкцију пруге на деоници Бар-Голубовци. Овај сарадња подразумева улагање до 113 милиона евра, уз значајан грант од 112,6 милиона евра од Европске уније, обезбеђених кроз Инвестициони оквир за Западни Балкан", додао је Вуковић.
Укупне дужине 454,8 километара, барска пруга повезује Србију и Црну Гору и има велики међународни, регионални и национални значај, посебно за развој пословних веза Србије, Црне Горе, Албаније и Италије.
Иначе, када је у питању траса кроз Србију, реконструкција прве деонице барске пруге, од Ресника до Ваљева укупне дужине 77,6 километара, завршена је 2017. године, а извођач радова је био руски "РЖД Интернешнл". Пруга је обновљена средствима из руског кредита од 79,9 милиона долара, након чега је брзина возова на овој релацији повећана на 100 километара на сат. Деоница од Ваљева до Врбнице од 210 километа требало би такође да буде комплетно обновљена после готово пет деценија од пуштања у рад пруге Београд-Бар.