Европска унија се припрема за увођење нових стандарда - Евро 7 емисије издувних гасова, од новембра 2026. за све постојеће моделе и од новембра 2027. за све нове моделе, а у Србији је и даље дозвољен увоз аутомобила Евро 3 стандарда, наводи Српска асоцијација увозника возила и делова.
Они сматрају да је поражавајући податак да је у Србији у прва четири месеца ове године продато укупно 43.290 половних аутомобила из увоза, а да је више од 65 одсто од овог броја возила старијих од 15 година.
И док се код нових купљених возила примећује позитиван тренд повећања броја електричних, хибридних и возила са бензинским моторима код половних увезених возила из ЕУ најзаступљенији су дизелаши старијих генерација (Евро 3, 4, 5).
Како наводе из Асоцијације, податак је поражавајући, јер продаја таквих дизелаша чини 63 одсто од свих увезених половних возила. У Србији је, упркос најавама надлежних и даље пролонгирана одлука о забрани увоза половних возила са Евро 3 и Евро 4 еко стандардима.
Асоцијација подсећа да су се возила са Евро 3 стандардима производила од 2000. до 2005. године, а са Евро 4 од 2005. до 2009. године. То значи да је у Србију и даље могуће увести и возила стара више од 24 године, тако да је Србија остала последње уточиште за европске загађиваче, упозорава Асоцијација.
Савет министара Европске уније и Парламент ЕУ су 24. априла дефинитивно усвојили ранији предлог Европске комисије о увођењу нових стандарда - Еуро 7 емисије издувних гасова, емисије штетних материја које емитују остале компоненте и делови возила (пнеуматици, кочионе плочице итд.) као и стандарда везаних за животни век (трајност) батерија електричних и плаг-ин хибридних возила. Њих ће од новембра 2026. морати да испуне сви постојећи модели путничких аутомобила и лаких комерцијалних возила (М1 И Н1 категорије), а од новембра 2027. сви нови модели путничких аутомобила и лаких комерцијалних возила (М1 И Н1 категорије).
Штетни гасови из аутомобила убију 75.000 људи
По први пут ће се ограничити загађење не само из издувног система возила већ ће морати да се смањи и емисија штетних честица, микро-честица које настају употребом пнеуматика и кочница. То ће се односити и на електричне аутомобиле.
Иако су аргументи које је уложила ауто-индустрија, а који су показивали да ће то бити огроман издатак само делимично уважени, суштински гледано су европски регулатори ако се посматра у целости додатно пооштрили критеријуме.
Само једна реченица која је изговорена током завршне, мартовске дебате у Европском савету је ставила тачку на сваку даљу расправу:
"Од последица аеро-загађења проузрокованим емисијама штетних гасова из возила у ЕУ годишње, премине 75.000 људи" - укупно од загађења ваздуха умре годишње 400.000 житеља ЕУ.
У Србији је у прва четири месеца 2024. године повећана продаја нових возила за више од 30 одсто у односу на исти период лане, што свакако охрабрује. Продато је 9.713 путничких аутомобила што је за чак 2.265 више него у истом периоду прошле године када је продато 7.448 аутомобила. Продаја лаких комерцијалних возила у периоду јануар-април 2024. достигла је бројку од 2.131. То је за 575 више него у прва четири месеца 2023. када је продато 1.556 возила.
Асоцијација наводи да је Влада Црне Горе донела одлуку да се забрани од 1. јула ове године увоз возила старијих од 15 година. То значи да неће моћи да се увезу возила са мањим еко стандардом од Евро 5. Босна и Херцеговина је такође забранила увоз половних возила од 1. јуна 2019. са мотором Евро 4 стандарда.