Почетак трговинског рата: Царине на кинеске електричне аутомобиле скачу и до 48 одсто

Лобирање владе немачког канцелара Олафа Шолца код шефице Европске комисије Урсуле фон дер Лајен да не усвоји овај потез "није упалило", каже анонимни извор за "Фајненшел тајмс"

Европска комисија је у среду обавестила произвођаче аутомобила да ће од следећег месеца привремено применити додатне царине од 17 до 38 одсто на увезена кинеска електрична возила.

Царине ће се примењивати уз постојеће дажбине од 10 одсто на сва кинеска електрична возила, а висина нових царина ће зависити од произвођача.

Берлин упозорава да ће драстично повећање царине која већ износи 10 одсто изазвати скуп трговински рат с Пекингом, док се Француска и Шпанија залажу за тај потез. 

Брисел тврди да је ланац снабдевања електричним возилима "знатно субвенционисан у Кини и да увоз кинеских електричних возила прети да оштети индустрију ЕУ".

Кина је у Европску унију извезла електричне аутомобиле у вредности од 10 милијарди евра током 2023. и тиме удвостручила свој удео на европском тржишту на осам одсто, према аналитичарима "Родијум групе", преноси "Фајненшел тајмс" (ФТ).

Пекинг је упозорио да ће узвратити на потез Европске комисије и повећати сопствене царине на увозне електричне аутомобиле из ЕУ са постојећих 15 одсто.

Немачка, Шведска и Мађарска рекле су да не одобравају тај потез. Међутим, извор за ФТ каже да лобирање владе Олафа Шолца код шефице ЕК Урсуле фон дер Лајен "није упалило". Ове три земље морају обезбедити подршку још 11 других чланица ЕУ да би успеле да пониште одлуку ЕК о тарифама, а очекује се да ће се противницима овог потеза придружити и друге централноевропске земље попут Чешке и Словачке, наводи британски лист.

Председник САД Џозеф Бајден је прошлог месеца повећао америчке царине на широк спектар производа који се увозе из Кине, као што су полупроводници, батерије, соларне ћелије или критични минерали, док су царине на кинеске електричне аутомобиле повећане на 100 одсто.