Економија

Нова "фијат гранде панда" са домаће траке: Почиње производња у Крагујевцу

"Панда" је годинама најпродаванији аутомобил у Италији. На пример, 2020. године, наплаћено је 110.465 примерака на Апенинима. Мали, јефтини, практични ауто са четворо врата, који кроз градске гужве пролази попут игле
Нова "фијат гранде панда" са домаће траке: Почиње производња у Крагујевцу© "Стелантис"/"Фијат" / Промо фотографија

Нова "фијат гранде панда" производиће се у Крагујевцу, а то ће значити 1.550 сигурних радних места у наредном периоду.

"Панда" је годинама најпродаванији аутомобил у Италији. На пример, 2020. године, продато је 110.465 примерака на Апенинима. Мали, јефтини, практични ауто са четворо врата, који кроз градске гужве пролази попут игле, а може да послужи и за дужа путовања, објашњења су тржишног успеха.

У Европи, боље продајне резултате остварује модел "500", познат и као нови "фића", који би могао да буде други модел склапан у Крагујевцу, што би донело извеснију будућност. Обавеза "Фијата" била је склапање два модела, али није испуњена. Укупно је произведено 923.487 примерака претходника, модела "750", а и данас су у употреби и постоје бројни клубови обожавалаца.

Због снижавања трошкова производње, "фијат гранде панда" има исту техничку основу као "ситроен ц3", а дели компоненте и са осталим возилима из концерна "Стелантис".

Дужина возила је 3,99 м, ширина је 1,76 м, а висина је 1,57 м. Запремина пртљажника је 361 литар. Унутрашњост је весело шарена, приказу брзиномера, обртомера и основних података о возилу, намењени екран има дијагоналу од 10 инча, командни је од 10,25 инча и осетљив је на додир, а служи за контролу клима-уређаја и информативно-забавних система. Огибљење је типично за класу, напред је "Мекферсонов" систем, позади је торзиона осовина.  

Тренутно постоје две верзије, по једна са бензинским и електричним погоном. Мотор са три цилиндра од 1.199 центиметара кубних, испоручује "Пежо", а развија 136 кс на 5.500 о/мин и 230 нм на 1.750 о/мин. Касније, у понуди биће и верзија истог мотора која развија 101 кс и 205 нм, а требало би да се појави и најјефтинији модел са такође троцилиндрашем од 999 центиметара кубних, који развија 70 кс на 6.000 о/мин и 92 нм на 3.000 о/мин. Стандард је мануелни мењач са шест степени преноса. Цена основног модела је 19.990 евра.

У електричној верзији су акумулатори који садрже 44 киловатчаса, то јест 158,4 мегаџула енергије. На предњој осовини је један електромотор који развија 113 кс и 125 нм. Према фабричким подацима, "фијат гранде панда" на електрични погон убрзава од 0-100 км/ч за 12,9 секунди и има максималну брзину од 145 км/ч. Електрични "гранде панда" кошта 25.000 евра.

Акумулатори имају густину енергије од 150 ватчасова по килограму и подједнака је као густина енергије акумулатора које, уграђују "Тесла", "Бе-ем-ве", "Мерцедес" и "Рено".

Свака технологија има своје границе. Укратко, у графитну електроду не може да буде интеркалирано више атома литијума, као и што сунђер може да упије само одређену количину воде. Атоми литијума, дају електроне, од којих настаје електрична енергија, неопходна за напајање електромотора и покретање возила. Израда дела електроде од силицијума повећава густину енергије, али је проблем брзо прегревање.

Некадашња "Црвена застава" је 12. августа 1954. године потписала уговор са "Фијатом" о откупу лиценци и тако је започела производна три возила, а 1971. године са трака у Крагујевцу сишао је први домаћи производ, популарни модел "101", који је произведен у више од милион примерака.

"Црвена застава аутомобили" била је на врхунцу 1989. године. Тада је било произведено 220.000 аутомобила за 12 месеци, а имала је 53.337 радника. Компоненте је производило 280 предузећа из 130 градова. Застава је укупно произвела 4.100.000 аутомобила, од којих је 650.000 извезла у 76 држава. Престала је да постоји 21. новембра 2008. године, оснивањем "ФАС-а".

Свет се драстично променио у последњих 70 година. "Фијат" је пре  60 година сматран за једног од најбољих произвођача аутомобила на свету, а модели "дино" и "130" били су престижни, луксузни, технички напредни и – скупи. Успон јапанских, корејских и сада кинеских произвођача, приморао је "Фијат" да се удружи са групацијом "Пежо-Ситроен", у концерн "Стелантис". У производном програму више немају отмене кабриолете и раскошне лимузине и ограничили су свој рад на сегменте А, Б и Ц.

image