Прваци Балета Јакобсон ексклузивно за РТ Балкан: За Србију најбоље из Русије
Дани Ермитажа у Србији биће отворени вечерас, 24. октобра у 20 часова на Великој сцени Народног позоришта у Београду гала наступом на којем ће Балет Јакобсон из Санкт Петербурга извести најбоља дела из свог репертоара.
Балетски уметници чувеног Јакобсона, једне од најстаријих балетских компанија Русије, представиће српској публици јединствене балетске тачке које у свету изводе само они. Овим и наступом 25. октобра уметници из Русије учествоваће у прослави 100 година постојања српског балета, који се умногоме развијао захваљујући руској уметничкој школи.
О пажљиво чуваној и негованој заоставштини руског кореографа Леонида Јакобсона, насталој шездесетих година прошлог века, ексклузивно за РТ Балкан говоре прваци Балета Јакобсон, Андреј Сорокин и Јелена Чернова, који су нас угостили током њихове јучерашње пробе у националном театру. Млади уметници, пуни ентузијазма и жеље да свој труд и пун сјај руског балета покажу публици у Србији, говоре за наш портал о томе како изгледа припремати се за тако велике и важне улоге и како изгледа свакодневица балетских мајстора.
"Било која кореографија театра Јакобсон је ексклузива сама по себи, јер њих можете видети једино у нашем театру. Нигде другде у свету их не играју. Наша света обавеза је да чувамо кореографију Леонида Јакобсона и да је представљамо публици. Надам се да ће српска публика топло и с радошћу прихватити наш балет", прича Андреј Сорокин.
Како каже, у кореографији Јакобсона свако може да пронађе нешто своје, јер реч је о човеку који није био геније само свог времена. Њега и данас с правом сматрају врхунским уметником због новина које је унео у балет, које су актуелне и данас.
"У своје време био је иноватор, али његов таленат ће бити препознат и током наредних векова. Његове кореографије крију толико вредности да је могуће анализирати их вековима", каже Андреј.
Његова колегиница, првакиња Јелена Чернова потврђује да је реч о изврсном кореографу, који је у прошлом веку успео да осмисли јединствене кореографије.
"Музикалност покрета, посебно одабрани ликови и јединствена кореографија издвајају Јакобсона", сматра Јелена.
"Леонид Јакобсон има доста минијатура које су његова специјалност, а неке од њих ћемо са задовољством представити у Београду. Његова оригиналност је у посебности његових кореографија и способности да у мали комад смести целу представу. Свака тачка траје три-четири минута, али имате утисак као да сте гледали спектакл од два или три чина. Био је изврстан кореограф и срећна сам што ћемо вам наредних дана представити баш његове кореографије. Нико неће изаћи из сале равнодушан и без емоција", каже Јелена.
Дан балетског уметника: много рада, физичког и менталног напора, али и слободног времена
Прегршт емоција обећава и Андреј који признаје да је пут до звезда, односно, до успешне изведбе кореографија Јакобсона трновит и да захтева много рада.
"Да бисмо дошли до тренутка да уживамо, потребно је да прође огроман број сати припрема и проба. На почетку је све то тешко, посебно ако се ради о кореографији Јакобсона. Прве две недеље уопште не разумете како је то могуће извести. Ми буквално оживљавамо његове минијатуре. Светло на крају тунела постоји и до њега је могуће доћи, али је потребно претходно одрадити велики посао, како физички тако и ментални", објашњава он.
Упитана да исприча како изгледа један њен уобичајени дан, Јелена признаје да вежба три до пет сати дневно и додаје да прваци балета ипак имају слободног времена.
"Без доручка не започињем дан. Онда идем на часове, пробу. Уколико имам слободно време бавим се спортом, нечим што ће ми помоћи да останем здрава и млада. Много читам, учим кинески. Волим и да гледам филмове. У принципу имам слободног времена сваког дана, јер ми прваци немамо толико много проба. Имамо времена за лични развој и за бављење спортом", прича балетска уметница.
Јелена ће у Београду играти главну улогу у балету "Бриљантан дивертименто" уз музику Леонида Јакобсона, за шта каже да је њихов поклон српском балету и публици. Заједно са Андрејом играће и у пас де деуку балета "Дон Кихот". Уз дуо са колегиницом, Сорокин ће играти у балету "Несташне частушки" (Озорные частушки) и у пас де деуку уз музику Моцарта.
Комад који прати музику Моцарта, Андреј Сорокин игра већ годину и по дана. За премијеру комада који траје само 10 минута, како каже, спремао се дуже од месец дана.
"Пробе трају око сат и по, тако да, када израчунате и ако узмете у обзир да се ради о десетоминутном комаду, то је поприлично. Боље је да вежбате седам дана по сат времена недељно, него одједном седам сати. У почетку кореографија је тешка, јер је непозната и тешко је да је тело усвоји. До тренутка док то не постане нешто ваше органски, потребно је доста времена", објашњава овај првак балета.
Уметници су захвални Србији што имају прилику да "учествују у грандиозном пројекту какав је 'Дани Ермитажа у Србији'" и да "наступају поводом 100 година постојања балета у Србији".
"За нас је то велика одговорност, јер ће се кроз наш наступ српска публика упознавати са руским балетом. Уметност је увек била важна спона у односима између земаља, тако да се надам да ће односи наших земаља постајати само јачи, да ћемо имати више културне сарадње, и у будућности, више путовања у Србију. Можда ћемо некад имати прилику да вам покажемо не само одређене комаде, већ балет у пуној форми. На срећу, ова одговорност буди у нама пријатну узбуђеност, која ће нам послужити као подстрек и помоћи да поделимо нашу енергију са српском публиком", закључује Сорокин.