Влада Србије ће учинити све да Музеј аутомобила настави да ради, изјавио је данас министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић после састанка са премијерком Србије Аном Брнабић, на коме је договорено да влада преузме оснивачка права над Музејом аутомобила, саопштено је из МГСИ.
Огласили су се и из Министарства културе и у саопштењу навели да је договорено да Музеј аутомобила постане засебан Музеј у оквиру Музеја науке и технике, као матичног музеја за очување научно-техничких културних добара. То је договорено на састанку који је Гојковићева данас одржала са директором Музеја аутомобила Богданом Петковићем и наследницима, као и са директором Музеја науке и технике Зораном Левићем.
Весић је рекао да је јавност са правом била узнемирена јучерашњим догађајем када су из Музеја аутомобила у Београду изношени експонати и одношени у различите гараже, јер је тај музеј на том месту, нажалост, престао да постоји.
Навео је да је на састанку са премијерком, који је одржан јутрос, договорено да Влада Србије преузме оснивачка права над Музејом аутомобила и да се у наредном периоду прво направи пописна комисија која ће пописати сваки експонат и да ће они бити смештени у државне гараже где ће бити чувани, а да се у међувремену пронађе простор који ће бити реконструисан како би ту био отворен Музеј аутомобила.
Неколико предлога за нову локацију
Навео је да се раније разговарало о простору код Бранковог моста који је својевремено делом био додељен Граду Београду, а делом остао у власништву Републике Србије.
Додао је да је то простор где су некада биле гараже савезних органа, када се пређе са новобеоградске стране, као и да постоји још неколико идеја где би могао да буде Музеј аутомобила.
"У најкраћем року ћемо заједно са људима који раде у Музеју аутомобила и наследницима Братислава Петковића одредити локацију, а онда ћемо урадити пројекат и почети реконструкцију. Када реконструкција буде завршена, аутомобили који ће у међувремену бити пописани и прописно чувани, биће изложени на новој локацији", објаснио је Весић.
Додао је да је сигуран да ћемо у наредних неколико година имати нов Музеј аутомобила којим ћемо се поносити и који ће имати све садржаје које треба да има модеран музеј, као и да ће бити могућности да и убудуће купујемо нове експонате и обогаћујемо музеј.
Весић је рекао да је Музеј аутомобила веома важан за Београд и додао да је веома поносан, јер је Београд један од 11 градова у свету који је имао такав музеј.
Истакао је да је Музеј аутомобила наша обавеза и према преминулом Братиславу Петковићу који је био министар културе и писац, те подсетио да су аутомобили који се сада налазе у Музеју аутомобила његов лични легат и заоставштина.
"Братислав Петковић је много задужио и Београд и Србију и зато је наша обавеза да Музеј аутомобила добије нов простор и да се у том музеју чува сећање на тог дивног човека који је и даље са нама, иако је прошло три године од његове смрти", додао је Весић.
Споразум о преузимању и финансирању
Из Министарства културе су саопштили да ће следеће седмице Министарство културе, Музеј аутомобила и Музеј науке и технике потписати споразум.
"Министарство културе је на себе преузело обавезу да финансира делатност Музеја аутомобила, а министар културе и директори Музеја аутомобила и Музеја науке и технике у блиској сарадњи радиће на изналаску најбољег решења за обједињени смештај збирке Братислава Петковића, као и остале музејске грађе, чији попис је у току", наводи се у саопштењу.
Како је жеља директора Музеја аутомобила и чланова породице Петковић да музеј буде у надлежности Републике Србије, Министарство културе предложиће Влади Републике Србије након потписивања уговора такву одлуку.
Министарство културе наводи да са два музеја улаже напоре у циљу проналажења решења за трајни излагачки простор за очување и излагање очима јавности ове вредне и значајне збирке. Музеј науке и технике, након достављеног пописа, издаће и решење о утврђивању збирке за културно добро.
Подсетимо, најстарији аутомобил у колекцији музеја је "марот-гардон", Француска, из 1897. године, возило на три точка, дрвене каросерије (јасен), са седиштем за две особе. Колекција обухвата оригиналне и рестаурисане аутомобиле међу којима се истичу: "форд" из 1902, "ланчија ламда" из 1925, "ситроен Б10" из 1926, "бјуик 28-58 опера купе" из 1928, "шкода р6" из 1929, аеро 10 из 1929, "алвис" из 1930, "БМW 327/328" из 1938, "ровер 14"…
Музеј поседује пратећу опрему: точкове, трубе, фењере, радио-апарате, алате, возачке дозволе, постере, трговачке рекламе, регистарске таблице, прве саобраћајне прописе и законе.
У Музеју се налазе и збирка фотографија, докумената старих алата и опреме, као и библиотекa.