Магазин

Како да правилно паркирате аутомобил да се он не покрене док нисте ту

Вест о томе да је паркирани аутомобил, у коме се у том тренутку није налазио возач, ударио једну младу девојку у Београду одјекнула је медијима. Како се сумња, ручна кочница на возилу није била подигнута, те је возило само од себе кренуло. Ова ситуација нас поново враћа "у клупе" ауто-школа и подсећа да се улога возача, као учесника у саобраћају, не завршава оног тренутка када се возило паркира.
Како да правилно паркирате аутомобил да се он не покрене док нисте ту© Canva / GNT STUDIO

Правила правилног паркирања смо сви учили на часовима вожње, али није згорег присетити их се, јер чак и овај, за многе рутински део вожње, мора бити одрађен са максималном концентрацијом. Разлог је јасан: од њега зависи хоће ли возило остати да стоји у месту или "одлучити" да крене уз или низ улицу. Само тренутак непажње може начинити огромну штету и довести до озбиљних повреда, па чак и фаталног исхода, упозоравају стручњаци за безбедност у саобраћају.

Прво и основно: Аутомобил је увек потребно оставити у брзини

Остављањем аутомобила у 1. брзини (а не у "леру") готово стопроцентно осигуравате возило од котрљања, будући да се, када је оно у брзини, његови точкови не могу окретати самостално. Ово је посебно важно када се аутомобил оставља на неравном терену, на узбрдици.

Када се ауто оставља на низбрдици, правило гласи да се мењач убацује у рикверц, односно - у брзину која је супротна интертном кретању. Само тако се, у случају отказивања ручне кочнице могу спречити несрећни случајеви попут оног који се догодио.

Точкове је потребно окренути - у коју страну зависи од терена на коме сте паркирали

Када се возило у потпуности упаркира на место, његови точкови никако не би требало да остану да стоје право, јер се на тај начин угрожава безбедност свих учесника у саобраћају: и пешака и возача. Уместо тога, волан (а са њим и точкове) треба окренути ка најближем ивичњаку.

Дакле, уколико сте паркирани тако да вам је тротоар са десне стране, точкове треба окренути што више удесно, како би се аутомобил, уколико и крене, зауставио у контакту са препреком. Исто тако, уколико сте паркирани тако да је ивичњак са ваше леве стране, точкови би требало да буду окренути ка њему.

Ручна кочница или "П" режим је трећи степен обезбеђења

Како би се возило додатно осигурало од самопокретања, потребно је подићи и такозвану ручну кочницу. Код неких аутомобила она изгледа као полуга која се повлачи навише све до краја, док је код аутоматика паркирна кочница често један од режима на аутоматском мењачу.

Код новијих возила ручна кочница има исту фукнцију, иако је њен дизајн доста сведенији - обично она изгледа као обичан тастер који се активира притиском. Без обзира на иглед, паркирна кочница је трећи степен заштите возила и увек би било пожељно користити је.

image