Која је боја вашег расположења

Да ли вас жута боја чини нервозним, а плава утиче на то да се осећате сталожено и мирно? Боје утичу на наше расположење кроз различите асоцијације. Људски мозак повезује топле боје, као што су црвена, наранџаста и жута, са низом осећања, укључујући страст, удобност, бес и моћ, док хладне боје - као што су плава, зелена и љубичаста, имају супротан ефекат, стварајући умирујућу атмосферу која се супротставља осећању анксиозности.

Од давнина се на територији Кине и Египта у лечењу људи користила метода хромотерапије, односно метода лечења бојама. Иако су савремени научници скептични када је  делотворност методе у питању, не поричу чињеницу да боје могу имати краткорочни утицај на ментално стање људи. Различита истраживања дошла су до занимљивих резултата:

Психологија доживљавања боја бави се начином на који одређене боје, њихове нијансе и подтонови утичу на човека. Истраживачи Ендрју Елиот и Маркус Мејер својевремено су били убеђени како ће, имајући у виду количину различитих боја, психологија боја бити развијена научна област. Међутим, на опште изненађење, постоји мали број теоријских и емпиријских радова у којима су се истраживале боје и њихов утицај на ментално функционисање људи, а чак и они су се више ослањали на доживљаје више него на научна сазнања.

Да су боје један од најјачих комуникационих механизама који утиче на расположење и мотивацију, који може чак изазвати и физичке реакције, утврдили су савремени научници позивајући се на психологију боја. 

Иако је плацебо ефекат позната ствар, још једна потврда о постојању овог феномена дошла је из области истраживања корелације боја и менталног стања. Испитаници који су били подељени у две групе добили су "празне" таблетице обојене различитим бојама - једна група добила је таблетице топлијих тонова (жуте, наранџасте и црвене), док је друга добила таблетице хладних тонова (зелене, плаве и љубичасте). Резултат већ можете наслутити: група чије су таблетице биле топлих тонова имала је боље резултате од оне која је добила таблетице хладних тонова.

Последњих деценија, када је психологија људи и потрошача постала занимљива, не само психолозима, већ и стручњацима у области маркетинга и продаје, као и уметницима и дизајнерима, тема утицаја боја на психу човека дошла је до изражаја и најзад постала тема интересовања и истраживања научника и експерата из наведених области.

Маркетинг и боје

Експерти за маркетинг већ дуже време истражују утицај боја на то како се неки производ доживљава и чине све да натерају купца да несвесно пожели производ који види на реклами, а упориште траже управо у психологији боја. Управо зато су луксузни производи најчешће представљају у црној боји - јер црна асоцира на раскош, а новитети из области технологија и разноразни "геџети" у сребрној - ова боја највише асоцира на иновације и будућност. Црвена боја већину људи асоцира на опредељеност и смелост, а због свог интензитета привлачи пажњу, због чега се често спортски аутомобили представљају управо у овој боји, а користи се и за паковања парфема који имају интензивније мирисне ноте. Насупрот црвеној, која асоцира на смелост, плава боја обично се повезује са осећањем безбедности и сигурности, због чега су често породични аутомобили у овој боји. Такође, логотипи друштвених мрежа често се креирају у плавим нијансама, чиме се њиховим корисницима шаље порука да је осећај сигурности приоритет.