Зашто сатови на рекламама увек показују 10 и 10

Када отворите било коју рекламу за сатове, или у Гугл претрази унесете појам "купи сат" – приметићете да је на сваком сату приказано практично исто време – 10 часова и 10 минута. И тако је последњих седамдесетак година. Али, зашто баш то време?

Иако је прави разлог оваквој поставци казаљки на сату и више него једноставан и логичан, деценијама уназад постоје различите теорије које се повезују са неким историјским догађајима.

Различите теорије и само једна истина

Према једној од теорија, управо у 10 часова и 10 минута убијен је бивши амерички председник Абрахам Линколн - ипак, то није истина, будући да је Џон Вилкс Бут у њега пуцао у 22 и 15, а Линколн је преминуо тек сутрадан ујутру, у 7 часова и 20 минута. Друга теорија везана је за други крај света, а тајчније за Јапан. Према њој, 10 часова и 10 минута било је време када су амерички пилоти бацили атомске бомбе на Хирошиму и Нагасаки. Међутим, и та теорија "пада у воду" '- атомска бомба погодила је Хирошиму у 8 часова и 2 минута, док је на Нагасаки пала у 11 часова и 2 минута.

Али, шта је онда прави разлог зашто су казаљке у рекламама намештене да показују 10 и 10? Једноставно објашњење овог феномена лежи у томе да при таквој позицији казаљки назив бренда, који се најчешће налази на средини, у горњој половини бројчаника потпуно видљив и у фокусу, али будући да је овакво објашњење исувише обично и досадно, и дан данас постоје разне теорије које се повезују са овим.

Теорија осмеха

Постоји још једна, поприлично реалистична теорија, а то је да тако постављене, казаљке подсећају на осмех, па сам бренд асоцира купца са позитивним емоцијама. Ову теорију је проверила и међународна група научника пре пет година, а резултати су објављени у познатом академском магазину "Фронтирс ин Сајколоџи" ("Frontiers in Psychology").

Истраживању је спроведено на групи од 46 појединаца којима је на преглед дато 60 различитих фотографија сатова, а времена које се на тим сатовима приказивала била су различита: на једним је било 10 часова и 10 минута, на другим пола дванаест, а на трећим осам часова и двадесет минута. Задатак испитаника био је једноставан - они су морали да оцене емоције које је изазивала свака слика понаособ, као и вероватноћу да ће одређени сат са слике купити.

Након анализе добијених резултата, научници су дошли до занимљивих резултата: слике сатова на којима је приказано време било 10 часова и 10 минута испитаници су оценили много боље од осталих када су у питању емоције, као и жеља за куповином. Ипак, научници нису били сигурни да ли се такви резултати могу повезати са тиме да линија коју формирају казаљке подсећа на линију осмеха, те су направили још једно истраживање.

Довели су 20 нових појединаца, од којих је сваки добио 12 различитих слика сатова. Времена приказана на сатовима била су иста као и код претходне групе, дакле на једним је било 10 часова и 10 минута, на другим пола дванаест, а на трећим осам часова и двадесет минута, али овога пута испитаници су имали другачији задатак - да од представљених фотографија издвоје оне на којима виде нешто попут осмеха. По добијеним резултатима "теорија осмеха" добила је своју практичну потврду: бројчаници са казаљкама на 10 и 10 "победили" су јер су највише повезивани са линијом осмеха.