Магазин

"Селфи туризам" узима маха - битније фотографије на мрежама, од људи и знаменитости

Проблеми око масовног туризма се само нижу и изгледа да се крај не назире - недавно је УНЕСКО упозорио да "селфи туризам" ставља светске културне знаменитости на ивицу уништења. Изгледа да је великом броју путника битније какве ће фотографије да постављају на мрежама, него да уживају и науче нешто о добрима земље у којој се налазе и бар покушају да не ремете живот локалног становништва.
"Селфи туризам" узима маха - битније фотографије на мрежама, од људи и знаменитостиGetty © Mizuno K/pexels

Негативни утицаји "селфи туризма" драматично су порасли последњих година и сада УНЕСКО упозорава да тај тренд може изазвати уништавање културних знаменитости. Према овој организацији, "селфи туризам" се односи на талас путника који посећују дестинације првенствено да би фотографисали и делили слике на мрежама, често са иконичним знаменитостима у позадини.

За разлику од традиционалних породичних фотографија снимљених испред локација као што је Ајфелова кула, растући тренд подразумева да туристе бирају дестинације за путовања само зато што су "естетичне" и идеалне су за садржај на Инстаграму. Резултат су "пренатрпане" дестинације, што негативно утиче на локалну заједницу и културу.

"Овај феномен је добио значајну пажњу са појавом друштвених мрежа, где визуелно привлачан садржај подстиче ангажовање корисника. Док су се људи одувек фотографисали на одмору, фокус се померио са снимања успомена на стварање тренутака за дељење на мрежама, често са циљем да се придобију лајкови, пратиоци и слава", саопштено је из УНЕСКА.

Важне су слике на мрежама, а не толико уживање у дестинацији

Тренд има неколико негативних утицаја. "У многим случајевима, то је довело до пренатрпаности на одређеним знаменитостима, ствара се притисак на локалну инфраструктуру и доприноси деградацији укупног искуства посетилаца. Неке дестинације, које су раније биле мање познате, доведене су у средиште глобалне пажње путем друштвених мрежа, што је резултирало порастом посетилаца који могу утицати на локално окружење и заједнице", појашњено је из ове институције.

Поред непоштовања локалне заједнице, посетиоци немају обзира ни према знаменитостима:

"Поред тога, фокус на снимању савршене фотографије понекад може да доведе до непоштовања или лошег понашања, као што је улазак на посед, вандализам или чак несреће, јер се људи јако труде да би направили идеалан снимак".

Такође, на неким местима где је дестинација "експлодирала" на друштвеним мрежама или постала вирална, приливом посетилаца је тешко управљати, а локалне заједнице се боре да спроведу заштитне мере довољно брзо да поднесу налет. Овај моменат угрожава одрживост туризма подстичући велики број посетилаца да се окупљају у одређеним областима, што често доводи до масовног туризма.

Унеско је упозорио да људи који покушавају да ухвате "савршену" слику могу "умањити аутентично искуство путовања, смањујући ангажовање на културним и историјским значајем места". Нажалост, ово изазива незадовољство у локалним заједницама, а у неким случајевима, као на Мајорци у Шпанији, може довести до протеста и демонстрација.

Комбинација неприкладног понашања посетилаца и притиска на заједницу, на пример, довела је до немира и свађа између становника и туриста у многим областима Шпаније. Некултурно понашање, укључујући непоштовање и снимање селфија, изузетно је штетно јер учи појединце да фотографишу место, уместо да разумеју његов значај, пише Мирор.

Нажалост, у свету у ком живимо преко телефона, чини се да ће "селфи туризам" ту да остане. Неке дестинације почињу да примењују стратегије управљања посетиоцима, као што је ограничавање броја посетилаца, увођење временских улазница или чак потпуно ограничавање приступа одређеним областима.

image