Магазин

Деца родитеља који проводе много времена са телефонима у рукама имају више потешкоћа у говору

Формирање комуникационих вештина је један од главних аспеката развоја детета. Претходна истраживања показала су да на развој речи код деце утиче то колико они проводе времена користећи телефоне и таблете, али се испоставило и да време које родитељи проведу са геџетима у рукама игра важну улогу.
Деца родитеља који проводе много времена са телефонима у рукама имају више потешкоћа у говору© freepik/freepik

Данас је просто незамисливо да се поподне проведе без мобилног телефона или таблета у рукама: на родитељским групама је увек неко важно обавештење, преостало је нешто посла да се заврши, а ту су и друштвене мреже, на којима готово увек има нешто занимљиво (или нам се тако макар чини). Али, колико навика коришћења геџета утиче на способности деце? Стручњаци кажу - драматично.

Колико времена са геџетима је много, а шта је "норма" за одрасле

У истраживању естонских научника учествовало је 421 дете узраста између две и по и четири године, као и њихови родитељи. Испитаници су подељени у три групе, зависно од тога колико времена дневно су родитељи проводили користећи неки геџет, било да је у питању мобилни телефон, таблет или рачунар.

За одрасле је дефиниција кратког коришћења геџета била до два сата дневно, средњег - од два до четири сата, а дугог више од четири сата дневно. Време коришћења геџета које се узимало у обзир односило се на време проведено код куће, односно време које би родитељи требало да проводе са својим малишанима.

Како време које родитељи проведу користећи геџете утиче на развој речи код деце

Испоставило се да су време које родитељи код куће проводе користећи геџете уско повезано са развојем речи код деце. Деца чији су родитељи користили телефоне и таблете дуго (више од четири сата дневно) имали су неупоредиво мањи фонд речи и слабије познавали граматичка правила од вршњака чији су родитељи мање времена проводили са геџетима у рукама.

Овакве резултате научници су објаснили различитим факторима: први и основни јесте недостатак личне комуникације, у којој се заправо и формирају прве речи, прве реченице. Друго - нотификације које константно пристижу на телефоне и таблете смањују пажњу родитеља, због чега дете спорије усваја нова знања и памти граматичке конструкције.

Јесу ли развојне игрице добре за учење језика

"Иако су се електронске књиге и поједине развојне апликације заиста показале добро када је учење језика у питању, наше истаживање је показало да је у првих пар година живота детета лична комуникација са родитељима много значајнија", наведено је на порталу Фронтиерс ин Дивелопментал Сајколоџи. 

Због тога је важно да се време проведено на телефону редукује колико је год могуће, а што више да на значају усменој комуникацији. Тако ће малишани боље савладати слова, речи и граматику, а у идеалном случају, у раном узрасту проговорити и на два језика, у већој или мањој мери. Апликације могу бити "помоћници", али никако доминантни у савладавању комуникационих вештина.

image