Многе компаније су отпустиле раднике припаднике Зед само неколико месеци након што су их запослили, а известан број власника предузећа рекло је да оклевају да доведу тек свршене дипломце због забринутости око њихове радне етике, комуникацијских вештина и спремности да ураде посао, према према новом извештају који је спровео Intelligent.
"Што се тиче Србије и овог проблема, немамо још података", каже за РТ Блакан Милош Турински, менаџер за односе са јавношћу Инфостуда и додаје:"Али ако причамо у контесту тржишта рада и какве промене генерација Зед доноси са собом негде се стиче утисак да се сви мање-више жале да је ово генерација специфична и тешка. Међутим, треба имати у види да свака генерација доноси нешто са собом, као што су донели и претходници, миленијалци. Ова генерација превасходно зна шта неће, не баве се пошто-пото било којим послом и не трпе лоше радне услове, лоше менаџере и слично".
Саговорник потврђује да им недостају "софт скилс", односно комуникацијске вештине.
"Свакако да им фале 'софт скилс', зашто што је то генерација одрасла на дигиталу, интернету и недостају им те вештине за комуникацију, пословну етику. Такође, недостају и радне навике и да знају неке обавезе. Опет, треба узети у обзир да се временом многе ствари уче и усвајају. Зато треба да се нађе нови језик између њих и послодаваца и да се ускладе и очекивања. Неопходно је радити на привикавању, јер они долазе сад у већој мери на тржиште рада и у једном моменту ће чинити већину радно способног становништа", истиче Турински.
Посебно осетљива теме јесте плата и очекивања могу да буду веома нерелана:
"Нереална су очекивања од прве плате и припадници ове генерације, хајде да не генерализујемо, али ипак очекују високе прве зараде наспрам редовних зарада", наглашава Турински.
Није лако убедити их да се посао не може радити на даљину или онлајн, а такође не желе да буду почетници који су у пролазу:
"Оно што је ова генерација истакла кроз нека наша истраживања јесте да им је на првом месту да компанија буде финансијска стабилна, да постоје добри међуљудски односи, да имају могућност за напредовање, да могу да комуницирају са надређенима и да се питају за неке ствари, а да не буду почетници који су само у пролазу. Јако им је битна сврха посла како на микро тако на макро плану, односно да њихов посао има шири значај. Што је додатно интересантно, јесте да су они дигитална генерација која је одрасла на телефонима, лаптопу, интернету и тешко их је убедити да посао не може да уради онлајн или од куће. Зато придају велики значај раду од куће или хибридном моделу рада, јер им је битан пословни и приватни баланс", истиче саговорник.
Шта открива истраживање коју је спровео Intelligent
Анкета указује да је једно од шест фирми рекло да оклева да запосли недавно дипломиране студенте због забринутости око тога колико су спремни за посао, као и због својих комуникацијских вештина и професионализма. Шест од 10 послодаваца већ је отпустило дипломце који су примљени 2024. Сваки седми је рекао да би се могао уздржати од запошљавања нових дипломаца и следеће године. Истраживање је сагледало одговоре скоро 1.000 пословних лидера, који су открили јак скептицизам компанија о томе колико су припадници генерације Зед вредни као запослени, преноси Њузвик.