Замислите свет без паметних телефона, друштвених мрежа и интернета. У таквом свету, младић из 1930-их стоји испред куће своје симпатије, држећи у руци букет цвећа, док га прате знатижељни погледи комшија. Упознавање је било интимно, локално и често под будним оком породице и заједнице.
Данас једним покретом прста по екрану телефона можемо упознати некога ко живи на другом крају града или чак света. Како смо од скромних почетака стигли до дигиталног упознавања, показало је истраживање научника са Универзитета Станфорд, који су дуги низ година пратили трендове.
1930-те и 1940-те године: Упознавање у кругу породице је најчешће
Тридесетих и четрдесетих година прошлог века упознавање са потенцијалним партнерима махом се одвијало у кругу породице, будући да је ова институција била најдоминантнија, а породичне вредности на цени. Упознавало се и код пријатеља: неко од ужег или ширег круга увек је имао некога да препоручи, а чак и ако није, кућна окупљања су готово увек рађала неке нове љубави.
Школе и комшилук били на трећем, односно четвртом месту. На местима јавних окупљања, попут барова и ресторана и цркава, људи су се упознавали доста ређе. У та давна времена, када интернет није ни постојао, партнери су се кад-кад тражили и међу факултетским и колегама са посла, али је проценат таквих упознавања варирао тек око 5 посто.
50-их и 60-их година ствари полако почињу да се мењају: Пријатељи доминирају
Педесете године донеле су благе промене када је реч о упознавању: партнери почињу све ређе да се упознају на окупљањима у кругу породице, а све чешће се сродне душе траже међу пријатељима и познаницима. Школе заузимају стабилно треће место, а уместо комшилука на четврто долазе барови и ресторани, у којима почиње да врви ноћни живот.
Шездесете године доносе још једну значајну промену: угоститељски објекти постају још популарнији и школе истискују са трећег места. Уједно почиње и ера упознавања на послу, а колеге престају да буду само колеге, већ постају и пријатељи и партнери. Црква, као место упознавања, пада на последње место.
1970-те и 1980-те године доносе велике новине у упознавању:
Трендови са краја 60-их година се настављају и у 70-им: пријатељи су и даље на првом месту, породица на другом. Упознавање у угоститељским објектима постаје још популарније и избија на треће место, док колеге са посла почињу да буду све чешћи избор када је реч о избору партнера. У школама се у ово време упознаје тек око 12 процената популације.
Али, долазе 80-те и са њима кардиналне промене: радно окружење сада је на другом месту по популарности када је одабир партнера у питању, док породица која је донедавно била да другом месту - пада на четврто. Осамдесете године доносе и прва онлајн упознавања, истина у готово занемарљивом проценту - тек 0,02 до 0,2 посто.
Веселе 90-те и дигиталне 2000-те: Традиционално упознавање одлази у заборав
Деведесетих година пријатељи и даље задржавају лидерску позицију када је реч у упознавању, а сваки четврти пар упознао се преко заједничког друштва. Колеге са посла и даље су интересантне, али из године у годину све мање, као и потпуни странци који шаљу пиће у баровима и ресторанима. Али, све већи број људи почиње да се упознаје преко интернета!
Од почетка 2000-их креће права ера дигитализације, а проценат онлајн упознавања експоненциално расте, остављајући за собом "у прашини" све традиционалне начине упознавања. Колеге, пријатељи, колеге са факултета више нису ни на видику, а примат узимају странци са којима се дописивање врши преко све популарнијих платформи.
2010-те и 2020-те године: Интернет упознавање доминира, остало на маргинама
Почетком 2010-их година онлајн упознавање са првог места истискује и пријатеље, који су на тој позицији били доста дуго, још од 60-их година прошлог века. Незаустављив раст у погледу овог вида упознавања остале врсте одбацује на маргине: до краја 2019. године скоро 46 процената свих емотивних веза отпочело је комуникацијом преко интернета!
Последње четири године нису донеле значајније промене, осим што је упознавање у баровима и ресторанима готово нестало током периода Корона вируса. Већ 2023. године оно поново постаје популарно, а до данас статистика је следећа: преко интернета се упознаје готово 60 посто парова, међу пријатељима сродну душу нађе око 15 пост одраслих, док се међу колегама љубав роди у око 8 посто случајева.