Магазин

Да ли ћемо брже стићи ако се у гужви стално престројавамо из тракe у траку? Ево шта кажу стручњаци

Сваки возач се макар једном у животу заглавио у гужви и то баш онда када је негде журио. И као за баксуз, увек би се возила у оној другој траци некако брже кретала. Да ли је боље решење остати у својој траци све до изласка из гужве или је паметније прелазити из траке у траку како би се скратило време у гужви? Ево шта је показало истраживање.
Да ли ћемо брже стићи ако се у гужви стално престројавамо из тракe у траку? Ево шта кажу стручњаци© Canva / Kichigin

Како би одговорили на питање које мучи све возаче, а нарочито оне у већим градовима, где су гужве свакодневне и вишечасовне, научници Универзитета у Торонту, у Канади, спровели су интересантно истраживање. Током експеримента они су симулирали саобраћајну гужву у којој су се возила кретала равномерном, али спором брзином две коловозне траке, како би установили колико стил вожње утиче на време у путу.

Стигне ли се брже ако се престројавамо из траке у траку

Истраживање је показало да су возачи који су у гужви возили агресивније и који су се непрестано престројавали из једне у другу коловозну траку на коначно одредиште стигли малтене у исто време као и они возачи који су се поморили са судбином и сталожено возили само једном траком. Зашто је то тако?

Објашњење за овај феномен је сасвим просто: када стоји непомично у гужви, возачу се само чини да је саобраћај у другој траци бржи због оптичке илузије. Стварно стање, односно реалну брзину кретања возила у једној и другој траци могуће је установити само уколико се саобраћај посматра из места, то јест са тротоара поред пута.

Престројавањем се ствара и "фантомска гужва"

Још један разлог због кога би требало избегавати непрестано престројавање из једне у другу траку јесте тај што се том приликом често стварају и застоји који се не би створили да престројавања није било. Наиме, када један аутомобил крене да прелази из једне траке у другу, возила која се већ налазе у тој траци не могу да крену, а не могу ни она која се налазе иза аутомобила који се престројава, јер он практично заузима обе траке.

Стручњаци ову појаву воле да називају и "фантомском гужвом" јер она те постоји, те не постоји, али у тренутку када настане, ствара још већу гужву. Проблем је и што је овакву гужву немогуће предвидети, јер њен настанак зависи искључиво од одлуке возача који су у том тренутку за воланом, а значи - немогуће је и избећи је, преноси портал ТекИнсајдер.

Став стручњака је јасан

У светлу овог истраживања, канадски стручњаци дали су свим возачима један веома прост, а изузетно користан савет: када возите кроз град и гужву, потрудите се да се крећете истом брзином, која је прилагођена условима на путу и избегавајте константно престројавање из траке у траку. Тако ћете не само мање мучити аутомобил, већ и смањити ризик од настанка "фантомске гужве" и саобраћајне незгоде.

image