Када се породица окупи да гледа спортски догађај, ту је екран - када се позову бака и дека на видео позив, гледамо у екран - када изађемо напоље, свако у руци држи уређај који има екран, било да је мањи или већи...
Дакле, није реално потпуно одвојити децу од екрана, кад им ни ми сами не можемо побећи. Између осталог, нико од нас не може стрпљиво да комуницира са дететом у сваком тренутку, а када се јави избор између екрана и вриштања, мало родитеља ће изабрати вриштање. Да бисмо имали реалнију слику о томе како да минимизирамо негативне ефекте времена испред екрана, важно је да разоткријемо неке заблуде које превише поједностављују ово питање:
Сво време испред екрана је опасно
Екрани, сами по себи, нису лоши. Њихова употреба може имати негативне последице, али постоје бројни начини на које их деца користе, а неки су продуктивнији од других. Могу се поделити у следеће категорије:
- Пасивно: Гледање видео записа или безумно гледање друштвених мрежа
- Интерактивно: Играње слагалица, игрица
- Комуникација: Видео позиви, слање порука преко друштвених мрежа
- Креативно: Стварање дигиталне уметности и музике
Ово не значи да да су све игре у реду, или је коришћење друштвених мрежа увек корисно, али ове категорије можете користити да донесете одлуку о томе да би детету требало одмах укинути коришћење технологије или то искористити као прилику за развој.
Игрице, друштвене мреже и различите платформе такође представљају дигиталне просторе у којима се дете може осећати као да припада одређеној заједници. Између осталог, ако дететови вршњаци користе исту дигиталну платформу, а од које га родитељ изолује, то му може донети потешкоће када жели да се повеже са другарима.
Временска ограничења једнако је одговорно коришћење екрана
Ово није тачко, јер ако су неки начини коришћења екрана вреднији од других, из тога следи да бројање минута није најбољи начин да се деца држе под контролом. Ако дете користи игрицу или програм да компонује музику, провођење више од једног сата за рачунаром није лоша ствар - док бисте можда желели да подесите ограничење од 20 минута на коришћење интернета.
Праћење употребе је од суштинске важности, тако да морате стално да проверавате шта ваша деца раде када користе телефон, таблет или компјутер. Сходно томе, можете одлучити колико максимално времена може да проведе за екраном ако га користи на продуктиван и креативан начин, а колико када само упија информације и неквалитетан садржај.
Коришћење технологије код одраслих је посебно питање
Колико пута дневно погледате у екран у близини свог детета? Вероватно је много више него што мислите. Зато није могуће очекивати да ће дете озбиљно да схвати ваше забране, када их се ни сами не придржавате. Покушајте пронаћи начин да умањите сопствену изложеност екранима, а ако не можете, потрудите се да то не радите у присуству деце.
Гледање екрана је штетно за децу
Родитељи често жале када помисле да су електронском уређају дозволили да "васпита" њихово дете. Али ова кривица не мора да постоји, докле год је дететов живот изван екрана богат и квалитетан.
Можда би било корисније да родитељи размишљају о томе шта деца не добијају када су пред екраном и радити на томе да њихове дане испуне управо тим продуктивним, интерактивним и физичким активностима, уместо да себе кажњавају што су се неколико пута ослањали на "помоћ" ликова из дететовог омиљеног цртаћа.
Циљ је да се обезбеди да време испред екрана не замени директне интеракције са члановима породице и светом, као што су активна игра, читање књига и друге редовне активности које су неопходне за развој.
Ако деца користе апликације за учење или истражују на мрежи, онда сигурно уче
Ученици могу да користе интернет да путују светом, посећују далеке музеје и древна места, да сами себе науче новим вештинама... Али такође нема краја количини забавног, али неквалитетног садржаја који деца гледају на телефонима, таблетима и рачунарима - па чак и онај који је наизглед намењен ђацима, преноси "Хафингтон пост".
Само зато што је образовна апликација отворена не значи да деца нешто уче. Деца су паметна и сналажљива, па могу да смисле начин да притисну праву комбинацију на тастатури да би задатак означили као да је завршен, или да пронађу помоћ и резултате путем других сајтова... Наравно, то не значи да сва деца ово раде, али без сталног надзора одраслих и добре комуникације са малишанима, технологија може брзо изгубити своју образовну вредност.
Ако се деца муче са одвајањем од екрана, то се само види када не желе да их искључе
Ако ваше дете постане бесно када му кажете да је време да се угаси таблет, то је дефинитивно проблем. Али чак ни супротна (и наизглед идеална) реакција, када дете без поговора искључи уређај, не значи нужно да је све у реду.
Највећи знак да дете проводи превише времена испред екрана су проблеми који се јављају у другим деловима његовог живота: Лоше оцене, недовољно социјализације, изолација, нерасположеност, поремећаји у физичком здрављу, спавању или проблеми са апетитом су неки од највећих знакова.
У овим тренуцима је најважније открити да ли дете користи екран као бег од стварног живота (ако је то случај, родитељ мора открити зашто) или је једноставно толико навикло на дигитални свет, да не може пронаћи радост у стварном свету.