Магазин

Трикови јеловника: Зашто у ресторану наручите више него што сте планирали

Приликом наручивања у ресторану, можда несвесно реагујете на одређене трикове у јеловнику који вас подстичу да потрошите више новца. Од начина на који су цене приказане, преко пажљиво осмишљених описа јела, до визуелног истицања скупљих опција - све је осмишљено тако да утиче на ваше одлуке шта ћете наручити, а ако обратите пажњу, можете направити мудрије изборе.
Трикови јеловника: Зашто у ресторану наручите више него што сте планирали© Canva/Rawpixel Ltd

Ефекат познат као "психологија јеловника", се односи на разне стратегије које примењују ресторани, како би гости наручили више него што су планирали. Циљ већине ресторана није само да зараде на једном доласку гостију, већ да се исти гости враћају више пута, јер су били задовољни. 

Међутим, ако гости под утицајем психолошких трикова наруче и поједу много више хране него што су очекивали, могу се осећати као да су превише појели, али и направили превелики непланирани трошак, што такође може бити одлучујући фактор када је у питању поновно посећивање или избегавање истог ресторана. Због тога јеловник мора бити добро састављен.

Најпознатији трикови на које можете да наседнете

Неки јеловници су осмишљени тако да цене буду мање уочљиве, што може утицати на одлуке гостију, а једна од таквих техника је постављање броја на последње место или поптуно изостављање знака валуте, тако да цена делује мање упадљиво. Сврха оваквог приступа при дизајнирању менија је да се пажња усмери пре свега на храну, док се цена ставља у други план.

Још једна честа техника у менијима ресторана је истицање најскупљих јела посебним дизајном. Ова јела могу бити смештена у засебан одељак, уоквирена или приказана другом бојом фонта како би привукла пажњу. Оваква стратегија може утицати на избор, јер та јела делују привлачније.

У неким случајевима, најскупља јела нису у понуди да би се наручивала, већ су ту као мамац, да би јефтиније опције изгледале приступачније. Ова стратегија функционише тако што се луксузна јела постављају на врх менија како би створила утисак да су остале опције повољне у поређењу с њима. Гости тада имају осећај да штеде ако наруче више јефтинијих јела, иако на крају могу потрошити више него што би дали за једну скупу порцију.

Многи ресторани се ослањају и на носталгију. Описивање јела сентименталним терминима, попут "бакина пита од јабука", доводи до емоционалне реакције и повећава вероватноћу да ће гости то наручити, иако јело у већини случајева није свеже и није направљено по старом рецепту, већ ја припремљено у већим количинама и данима стоји замрзнуто.

Фотографије јела у менију могу имати негативан ефекат, због чега се ресторани често одлучују за илустрације. Лоше фотографије могу изазвати одбојност, док прикази неприродно савршене хране могу деловати вештачки и изазвати нелагоду код гостију. Такође, ако се фотографија не поклапа са стварним изгледом јела, постоји ризик да се изгуби поверење гостију.

С друге стране, привлачне слике хране на друштвеним мрежама могу повећати интересовање купаца, нарочито ако ресторан има велику публику и објављује садржај који привлачи пажњу. Још један важан аспект при састављању јеловника је број опција, где влада принцип "мање је више" - ограничен избор може олакшати одлуку и ставити акценат на квалитет, уместо на количину, преноси "Њујорк пост".

Начин на који је мени дизајниран и како су јела представљена може утицати на избор, али ипак не може натерати госта да наручи нешто што заиста не жели. Ипак, добро је имати на уму наведене трикове, како би се избегле импулсивне одлуке и како бисмо уживали у оброку који заиста желимо, а не оном који нам је вешто "продат".

image