Магазин

Шеф вам је нарцис? Ови огласи за посао често привлаче токсичне лидере

Примећен је феномен да многи руководиоци у корпоративном свету поседују нарцисоидне црте личности, повезане са осећајем намдености, великим самопоуздањем и огромном жељом за успехом, те се поставља питање: Да ли огласи за посао већ у раној фази селекције фаворизују кандидате са нарцисоидним особинама? У зависности од речи које се користе, одговор је: Да.
Шеф вам је нарцис? Ови огласи за посао често привлаче токсичне лидере© Canva/Elnur

Огласи за посао у којима се налазе изрази попут "амбициозан", "самоуверен" и "склон размишљању изван оквира" могу несвесно привући кандидате са израженим нарцисоидним особинама. Одређени термини у опису послова често делују као магнет за појединце који имају висок степен самопоуздања, вољу да остваре успех по сваку цену и непрестану потребу да им се други диве, открило је америчко истраживање у којима је анализиран језик корпоративних огласа.

Утврђено је да постоје две категорије језика огласа за посао: Изрази који привлаче "следбенике правила" и оне који се допадају "пркосницима правила". Огласи који траже кандидате који су "кооперативни, методично размишљају и комуницирају на директан начин" означени су као примери прве категорије.

Насупрот томе, описи попут "амбициозан, размишља ван оквира и комуницира тактички и убедљиво" сврстане су у групу која привлачи оне који могу бити непослушни зарад већег циља.

У оквиру експеримента, учесници су добили измишљене огласе за посао са једним од ова два типа језика и затим процењивали колико су квалификовани за дате улоге. У исто време, истраживачи су мерили нарцисоидне особине испитаника кроз избор изјава попут "Увек знам шта радим" уместо "Понекад нисам сигуран шта радим".

Резултати су показали да су огласи са језиком који истиче кршење правила привукли особе с наглашеним нарцисоидним особинама.

Порука компанијама је јасна - пажљиво бирајте изразе попут "оријентисан на резултате", "креативан и иновативан" или "флексибилан и прорачунат", јер они могу привући људе склоне манипулацији и чак неетичком понашању. Овакви запослени могу представљати ризик за компанију, јер постоји могућност да ће да створе токсично радно окружење.

Ипак, стручњаци наглашавају да у одређеним улогама овакав начин размишљања може бити од користи. Насупрот томе, када је реч о позицијама које захтевају строго поштовање правила, боље је користити језик који наглашава практичност и ослањање на проверена решења, преноси "Гардијан".

Важно је нагласити да, ако вам је привлачан језик у огласу који се поклапа са нарцисоидним типом личности, то не значи да нужно поседујете те особине. Ови увиди могу објаснити зашто се нарциси често налазе на водећим позицијама, али и дати смернице свима који учествују у процесу запошљавања: Ако је циљ пронаћи кандидата који ће поштовати сва правила и слушати надлежне, пажљив избор речи у огласу може направити велику разлику.

image
Live