''Мишелин'' - какве везе имају аутомобилске гуме са гастрономијом

Зашто репутација најбољих ресторана у свету зависи од симпатичне дебељушкасте беле маскоте направљене од аутомобилских гума? ''Мишелинова звездица'' је сасвим случајно постала најпрестижнија оцена у кулинарству данас, а испрва је била само маркетиншки трик.

Француска браћа Андре и Едуар Мишелин су смишљали како да прошире свој бизнис производње аутомобилских гума, с обзиром да је 1900. године било само око три хиљаде аутомобила у целој Француској. Потражња за пнеуматицима је била мала, а они су одлучили да усмере рекламе према богатим муштеријама, које су волеле путовања колима по Европи. Објавили су први ''Мишелин водич'', који је био смерница за дужа путовања - на мапи су биле означене бензинске станице, ауто-механичарске радње и одмаралишта за возаче. Водич је био бесплатан скоро две деценије.

Када је Андре Мишелин видео да се његов каталог користи као подлога за радни сто код једног продавца пнеуматика, схватио је да ''човек поштује само оно за шта плаћа'' па је од тада водич почео да се продаје у износу од око два евра. Поред тога, новитет је био и навођење хотела и ресторана који могу да се посете током путовања.

Испоставило се да је ово био добар потез, јер је бизнис наставио да расте. Ипак, како би препоруке за ресторане биле што боље и задовољавајуће, браћа су запослила анонимне ''инспекторе''. Њихов задатак је био испробавање услуга и хране различитих ресторана у Француској и њеној околини, како би само најбоље оцењени доспели на листу.

Током година су развили систем ''Мишелинових звездица'', по коме су многи ресторани добијали заслуге за добро управљање и храну. Овај начин оцењивања је на врху гастрономског света данас и трансформисао је значење луксузног и квалитетног кулинарства. Према оригиналном водичу, редослед оцена је:

* ''Веома добар ресторан у овој категорији''

** ''Сјајна храна, вредна дужег пута''

*** ''Изванредно кулинарство, заслужује засебно путовање''

''Мишелин инспектори'' су анонимни и дан данас, како би процена и услуга била што искренија и прецизна.

Од 1955. су уведене нове ''Мишелин'' категорије оцењивања. ''Биб Гурман'' награде су почеле да се додељују ресторанима који имају сјајан квалитет хране у односу на цену, која се рачуна према економском стању сваке земље појединачно. Пре три године се увела и ''Зелена Мишелин звезда'', која награђује ресторане са најбољом еколошком свешћу (мало отпада, етички добијени производи...).