Магазин

Kонцепт "тихог напредовања" насупрот "тихом одустајању" - како да се на послу осећамо кориснo

Пронађите једну или две ствари у послу које вам се допадају и у којима уживате, осмислите свој концепт рада, негујте пријатељства у пословном окружењу и видећете како се ствари мењају на боље. Сви смо чули за концепт "тихог одустајања", где се радне активности своде на неопходни минимум, међутим ово није најбоље решење. Насупрот томе, можете пробати "тихо напредовање" - подразумева проактивно размишљање и предузимање активности како бисте се на послу осећали боље и корисно
Kонцепт "тихог напредовања" насупрот "тихом одустајању" - како да се на послу осећамо кориснo© freepik/lookstudio

Тихо одустајање (quiet quitting), феномен који је као бомба одјекнуо у протекле две године, и који је у потпуности трансформисао пословно окружење и начин на који се односимо према радним обавезама, сада има своју бољу верзију - "тихо напредовање", односно "quiet thriving".

Концепт тихог напредовања је сушта супротност тихом одустајању, а предузимање конкретних радњи и мале промене у начину размишљања и погледа на посао, запосленима помажу да се осећају боље на послу, показују више иницијативе и уживају у својим радним задацима. Које су то активности које нам могу помоћи да се из стања фрустрираности и незадовољства "ишчупамо" и поново заволимо посао који радимо?

Пронађите једну ствар коју волите и у којој уживате

Мозак је програмиран тако да негативне ствари уочава брже, а позитивне занемарује или им одузима на значају. Направите потпуни преокрет, и у свом послу пронађите оно у чему уживате, а затим на цедуљици напишите шта је то што вас на послу чини срећним и залепите на оквир монитора. Свакодневно прочитајте оно што сте написали, додајте нове ствари у којима уживате и видећете како са временом на вашем списку постоје различите активности које вам причињавају задовољство, а којих нисте били свесни!

Поставите границе

Постављање граница важно је не само у животу, већ и у пословном окружењу. Како бисте избегли бурноут (синдром сагоревања) и заштитили себе и своје ментално здравље - јасно дефинишите задужења, као и то да нисте спремни да  жртвујете паузу ради још једног састанка или да на послу остајете прековремено свакога дана. Иако ће неко протумачити овакав став као незаинтересованост за посао или напредовање - ово је једини начин да сачувате себе од сагоревања на послу.

Осмислите сопствени концепт рада

Овај концепт креирале су и развиле психолошкиње Ејми Вржесњевски и Џејн Е. Датон, иако делује поприлично апстрактно, сасвим је једноставан: поразговарајте са вашим менаџером шта је то што вас у послу чини срећним и чиме бисте волели да се бавите, а затим у договору са њим креирајте списак активности које бисте могли да покренете или преузмете на себе, а које ће вас подстаћи да се додатно ангажујете и покажете све своје квалитете. Можда је то обука новозапослених или вођење тимова на пројектима, а можда и добротворни рад унутар ваше организације. Шта год да је то што вас покреће, исход ће бити исти - осећаћете се полетније, корисније и задовољније, будући да ћете идеју моћи да реализујете онако како сте је замислили.

Негујте пријатељство са колегама

Истраживања показују да запослени који у пословном окружењу негују пријатељства не само да су расположенији и опуштенији, већ имају и више иницијативе и боље пословне резултате. Зато немојте оклевати да са колегама са којима радите понекад попијете кафу и размените мишљења и интересовања, можда се баш у тој средини крије неко са ким ће строго пословни однос прерасти у дугогодишње пријатељство.

Прикључите се екипи

У сваком колективу постоје екипе - некада их обједињују заједнички пројекати на којима су ангажовани, а некада  заједничка интересовања, попут спорта или других ванпословних активности. Уколико се у фирми осећате помало као аутсајдер, потражите колеге са којима делите неке заједничке пасије - време током паузе за ручак проћи ће у опуштеном разговору са истомишљеницима, а ваше расположење биће боље из дана у дан, знајући да припадате некој групи.

Направите листу својих достигнућа

У вртлогу састанака, пројектних задатака и циљева које добијамо од руководиоца, често превидимо колико смо  успешни у ономе што радимо, и у коликој мери доприносимо добробити компаније. Зато је важно да с времена на време застанемо и преиспитамо која смо достигнућа и заслуге имали у протеклом периоду. Не само да ћете се осећати боље када погледате у листу ствари које сте реализовали, већ овај списак можете касније искористити и да ажурирате радну биографију и додате активности које вам не би пале на памет да није било списка.

image