Како дати отказ на прави начин
"Некада у животу достигнете тачку када је притисак превелики. Мало сам спавала због посла, због менопаузе, због превеликог притиска, и само сам мислила "Не могу више ово да радим". Узела сам моју торбу и једноставно само изашла напоље са посла. И то је било то. Седела сам у колима и мислила "О Боже шта сам управо урадила?!", објашњава како је дала отказ Менди Денисон, некадашња наставница, а сада лајф коуч, зa емисију ради Би-Би-Си.
Ова бивша наставница и Керен Данкер, пословна саветница, дале су неколико смерница како и када је најбоље наставити даље и отићи са посла.
1. Направите дистанцу
"Када се нешто деси на послу и осећате се 'преплављено', пробајте да се дистанцирате од тог осећаја, тако што ћете изаћи у шетњу, још боље ако кренете у ту шетњу са колегиницом/колегом. Процеусирајте шта се управо догодило, како не бисте реаговали у тренутку", каже Карен. Створивши ту дистанцу, створено је и време да се размисли шта урадити. Јер оно што је било на "на прву лопту", за сат времена ће деловати мало другачије. Важно је, сматра ова саветница, емоционално се удаљити од ситуације, смирити себе и пробати да се на тренутак остави простор за размишљање. Потпуно је нормално и природно да се особа осећа узнемирено у тренутку. Застати, направити паузу од наведене ситуације, и затим се вратити.
2. Одвојити време за размишљање
Освестити шта се дешава одговоривши на питања "Шта ово значи и шта могу да урадим?" Дајте себи времена да разговарате о томе са неким. Али ако и даље дођете до истог закључка, да ово заправо није право место за вас, не одговара вашим вредностима, онда је одлазак неминован.
3. Размислити о својим опцијама
"Које су моје вредности? Шта је за мене важно? Која су моја уверења? Да ли заиста проводите време радећи ствари које вам значе?" Уколико не радите, онда нешто није у реду. Много причамо о равнотежи између посла и приватног живота, али важно је и то шта особу покреће, шта јој испуњава живот и чини га вредним, као и то које су друге опције. Овај процес преиспитивања сопствених вредности и афинитета, може трајати један дан, можда годину или пет, али свакако је важно пронаћи начин да се живи истинит живот.
4. Не затварати врата
"Обавите добар, промишљен разговор са својим директним менаџером када имате времена, а претходно размислите и промислите. И покушајте да одете на најбољи начин. Дакле, дајте тражени отказни рок, оставите добре белешке о примопредаји, одвојите време да се захвалите људима. Никад не знате када ћете поново наићи на садашње колеге, можда у некој будућој улози, или када ће вам требати препорука или референца", сматра пословна саветница Керен. Она сматра да су колеге одлична подршка и да, иако су многи од њих тихи на радном месту, гледају, слушају и уче, и не реагују нужно у време када се дешавају неке промене, они могу бити велика подршка касније.
5. Водити рачуна о финансијској ситуацији
Већина људи у кризном времену, као што је то сада, неће бити у могућности да напусти посао. Али постоје ствари које се могу учинити како би се вратио бољи осећај према послу који се обавља. Уколико се већ претражују друге могућности, ипак остати на послу и наставити да се зарађује, а истовремено планирати излазну стратегију. "Размислите зашто желите да напустите свој посао. Да ли се ради о улози/послу који обављате? Можда бисте могли да обављате другу функцију у организацији? Можете ли да разговарате са својим непосредним руководиоцем о различитим стварима које бисте могли да урадите или послу који би вам више одговарао?", саветује Карен Данкер. Потребно је размислити о познаницима, контактима створеним на послу, који можда имају неку информацију или препоруку. Можда о неком усавршавању или додатној едукацији која може помоћи да се што пре помени посао и избегне "јаз у запошљавању" који ће утицати на финансије.
6. Пронаћи систем подршке
За неке, идеја о отказу може произаћи из одређеног проблема на послу, као што је токсично окружење, малтретирање или слични проблеми. Ако постоји одређени проблем на послу који изазива невоље, потребно је обратити се надлежнима. "Не покушавајте сами да решите ово. Потражите подршку од некога независног унутар организације, било да је реч о људским ресурсима или ако радите у окружењу где постоји представник синдиката или ако имате професионалца удружења. Само тражите подршку и тражите савет", каже Карен. Уколико трпите мобинг или имате проблема у остваривању права, биће вам потребна и подршка у приватном животу, од пријатеља и породице. Чак и од лекара, уколико је посао почео да утиче на ментално и физичко здравље.
7. Радовати се будућности
"Ових дана много причамо о захвалности. Увек постоји нешто добро што произлази из онога што радите. Дакле, само треба да гледате напред и не осврћете се превише уназад. Ако проводимо превише времена гледајући уназад, заглавимо се. Понекад морате да размислите о томе шта сте до сада урадили, где сте тренутно и шта можете даље да урадите", сматра пословна саветница.