Магазин

Од Москве до светских полица: Које руске књиге данас највише привлаче публику у Србији и свету

У Србији је популарна иронична савремена руска проза, у Кини деца читају руске бајке, док египатски издавачи показују интересовање за детективске романе и научну фантастику. Интересовање за руску књижевност расте - и то не само за класике, попут Достојевског и Толстоја, већ и за нове ауторе и жанрове. Управо зато се књиге све чешће препознају као једно од најперспективнијих поља културног извоза.
Од Москве до светских полица: Које руске књиге данас највише привлаче публику у Србији и свету© Canva/Svetlana.Is

Савремена руска књижевност данас се појављује у иностраним књижарама не повремено, већ систематски и у све већем обиму. Москва данас има око 12.000 издавачких кућа, што чини више од 10 одсто креативног сектора града, са укупним приходима од приближно 350 милијарди рубаља (око 440 милијарди динара).

Док неки издавачи већ успешно послују на страним тржиштима, други тек почињу да разматрају међународно ширење. Како би им у томе помогао, град је покренуо програм "Издавачке сезоне", који спроводи Московска агенција за креативне индустрије, са циљем да подржи компаније и убрза њихов излазак на глобалну сцену. Програми обухватају различите нивое подршке - од индивидуалног рада са младим ауторима и уметницима, до великих пројеката намењених културним институцијама.

Дечије књиге као увод у упознавање Русије

Извоз књига, међутим, није само питање продаје ауторских и издавачких права. Књиге носе културни контекст и активно учествују у обликовању слике једне земље, а у том процесу, дечија књижевност има посебно важну улогу. Зато су илустроване књиге и образовне серије често први контакт страних читалаца са културом Русије.

Московски издавачи примећују да су интересовања деце широм света веома слична. Књиге о науци и природи, авантурама, традицији и историји готово увек налазе пут до читалаца. То се јасно види и у уговорима склопљеним кроз програм "Издавачке сезоне", који издавачима, илустраторима и књижевним агентима омогућава учешће на значајним стручним догађајима у Москви и иностранству током целе године. Ови сусрети помажу у ширењу пословних контаката, размени искустава и представљању савремене руске књижевности светској публици. 

Тако су, на пример, међу дечјим популарно-научним издањима, књиге из серије "Шетње кроз историју" успешно ушле на азијско тржиште. Књига "Хемија око нас", заснована на концепту "разумљиве науке", објављена је у Јужној Кореји, док је издање "Ћелије: Од чега су направљена сва жива бића" пронашло своје читаоце у Кини.

Белетристика такође привлачи пажњу - иако је 2025. године новела "Играње са каменчићима" објављена у Кини, а ова књига је за читаоце откровење - живописан приказ руског севера и културе малобројног народа. 

Нови талас руских књига у Србији

Савремена руска проза све чешће привлачи пажњу међународне публике, јер комбинује локалне приче са универзалним темама и у први план ставља нове јунаке, до сада непознате светским читаоцима. Московска међународна недеља издаваштва, коју организује Московска агенција за креативне индустрије, из године у годину подстиче раст интересовања за савремену руску књижевност.

Управо захваљујући овом догађају, српски издавачи су скренули пажњу на збирку Павла Селукова "Докопати се Тарковског: Некултурне приче", објављену у издању куће Јелене Шубине. Издавачка кућа Лагуна, која је књигу објавила у Србији, већ је Селукова означила као "нови глас руске књижевности".

Поред текста, значајну улогу у интересовању страних партнера игра и визуелни идентитет руских књига. Савремени руски илустратори лако су препознатљиви: Њихов рад спаја модерне технике са високим занатским стандардима, утемељеним у традицији совјетске илустраторске школе. Према речима Светлане Богатирјове, шефице издаваштва у Московској агенцији за креативне индустрије, управо су ови уметници посебно интересантни партнерима у Азији.

Системска подршка

Развој извоза књига у Москви ослања се на доследан систем пројеката које Московска агенција за креативне индустрије спроводи током целе године. У његовом центру налази се Московска међународна недеља издаваштва, која је у септембру 2025. године окупила издаваче из више од 17 земаља и временом постала важна платформа за пословни дијалог, презентације и размену искустава, преноси "РБК Лајф".

Од 2023. године, московски издавачи редовно представљају своја издања на Шангајском међународном сајму дечјих књига, где је у последње три године одржано више од 800 пословних састанака са међународним партнерима.

Сваке године, на сајму "non/fictio№", највећем догађају посвећеном интелектуалној књижевности, око 80 московских издавача добија прилику да бесплатно представи свој рад, а посебну вредност овај програм има и за илустраторе. Један од примера је иницијатива "Дизајнерска радионица. Московска култура", која помаже градским институцијама да развију савремене стратегије за сувенирнице и интегришу овај сегмент у ширу културну политику.

image
Live