Мрачне стране корпоративног живота

"Споља гладац - изнутра јадац" – да ли се ова народна пословица може применити на пословно окружење и културу не само домаћих, већ и светских корпорација, и да ли је посао у таквој једној компанији која на око делује савршено заиста баш онакав какав нам се чини када посматрамо споља?

Корпоративни посао - иако звучи примамљиво, крије доста сурових истина, које већина не може ни да наслути, докле год се налази са друге стране његових "зидина". На први поглед, све изгледа сјајно, и просто вас мами да се баш у једној таквој компанији запослите: елегантан "дрес код", радно време од девет до пет, пропагирање "мисије и визије", фантастично опремљене канцеларије, рекламе и билборди који поручују како су људски ресурси најважнији ресурси компанија, брига о екологији и слично. Али, корпоративна средина у себи крије и мноштво изазова са којима се запослени сусрећу готово свакодневно.

У корпорацији сте само број

Иако сигурно постоје корпорације које своје ресурсе заиста цене и у њих улажу, у већини случајева у системима тог "калибра" запослени постају само број: по имену и презимену вас препознају само колеге са којима сте некада сарађивали директно.На одбрани месечних или годишњих резултата, нигде се не наводе имена и презимена запослених - само укупрна цифра и проценат флуктуације. Додатно, ваша вредност за компанију и везана за вашу последњу оцену учинка/евалуацију. Добри сте колико сте добили добру оцену за прошли месец. Чак и ако сте били "најбољи играч" 5 година заредом, ако из било ког разлога нисте успели да добијете најбољу оцену ове године, осуђени сте на пропаст. 

Форма је важнија од суштине

Основни принцип пословања великих корпорација јесу стриктна правила која важе за све. И истина, велики системи би се без икаквог поретка веома брзо урушила, али, често су управо та крута, потпуно нефлексибилна правила узрок незадовољства великог броја запослених. Стандарди и процедуре по којима се ради апсолутно све, почевши од припрема презентација, преко набавке канцеларијског материјала и све до уговарања, запослене практично стављају у "лимену кутију", ограничавајући их да макар мало искажу сопствену индивидуалност и креативни приступ и нађу решење на које ће бити поносни. Форма је често важнија од суштине, па се тако деценијама уназад нешто ради на одређени начин "јер то тако треба" и "јер је неко пре мене тако радио".

Људи су љубазни према вама само када сте утицајни или када сте им потребни да обаве свој задатак

Једном када се промени потреба или ваш утицај, мења се и њихово понашање а ви престане да постојите. И за њих и за систем. Неко ко постане ваш најбољи пријатељ током годинама које сте радили заједно може да престане да се јавља на ходнику чим се ваша улога промени, поготово ако са руководећег места одете на место ниже на корпоративној лествици. 

Два живота - корпоративни и приватни

Живот "од девет до пет" многима звучи коректно а после тога су слободни. Ипак, корпоративно окружење често очекује далеко више од тога. Очекује да посао буде испред приватног живота, испред личних потреба и личне жеље за напретком, заузврат нудећи и истичући нешто што су основна права сваког запосленог - зараду која се исплаћује на време, годишњи одмор у складу са законом и здравствену заштиту. У трци да се остваре и докажу у колективу, корпоративни кадар често запостави оно што је далеко важније - а то је породица, односно живот изван посла.

Друга страна медаље

Велики колектив несумњиво у себи крије много различитих личности, јер, како кажу, сто људи, то ћуди. Има и оних који су радосни и спремни да новим генерацијама пренесу знања и створе угодну атмосферу за рад , док има и оних других, не тако колегијалних. На друштвеним мрежама све је више људи који јавно износе са чиме су се све сусретали у колективима, а ево само неколико примера:

Наравно, све ове негативне стране корпорације постају (скоро) занемарљиве када радите посао за који сте се школовали и који волите, у колективу у коме са колегама имате пријатељски однос и неопходну дозу поштовања.